سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 25976
سلامت نیوز :استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بروز حساسیت چشمی در فصل بهار به دلیل وجود گرده های گیاهان در هوا، شیوع فراوانی دارد.
 
دكتر سوسن مقدسی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: قرمزی چشم و خارش از جمله نشانه های حساسیت فصلی بوده كه معمولاً این عارضه از سنین پنج سالگی شروع می شود و این عارضه در پسرها بیشتر از دخترها شایع است.
وی درباره راه های پیشگیری از ابتلا به این عارضه گفت: دوری از مناطق دارای گرده گیاهان و همچنین استفاده از عینك های آفتابی در هنگام خروج از منزل، در عدم تشدید حساسیت های فصل بهار مؤثر است.
مقدسی پور، شستشوی مرتب چشم با آب خنك و استفاده از كمپرس یخ را در درمان حساسیت چشمی فصل بهار بسیار موثر دانست.
به گفته وی، چشم دریچه‌ای به جهان خارج است و وقتی چشم‌ها باز است، ملتحمه (بافت پوششی مخاطی كره چشم ) در تماس مستقیم با مواد حساسیت‌زای موجود در هوا قرار می گیرد كه این وضعیت می تواند این عارضه را در چشم انسان بوجود آورد.
این متخصص چشم گفت: كراتوكنژنكتیویت (التهاب ملتحمه و قرنیه) بهاره نیز در مناطق روستایی گرمسیر و در نوجوانان به ویژه پسرها اتفاق می افتد و قبل از 20 سالگی به تدریج بهبود می یابد.
مقدسی پور افزود: در این نوع بیماری، چشم‌ها دچار خارش شدید و پلك‌ها نیز متورم و سنگین می‌شود و در مواردی نیز فرد ظاهر خواب آلوده پیدا می‌كند، در این حالت ممكن است حساسیت به نور ایجاد شود و معمولا ترشحات شیری رنگ چسب ناك در گوشه چشم‌ها جمع می‌شود.
این متخصص چشم، مؤثرترین درمان این بیماری را استفاده از قطره های استروئید چشمی (برای مدت كوتاه و زیر نظر چشم پزشك) عنوان كرد و افزود: همچنین می توان برای كمك به كنترل این بیماری و جلوگیری از عود آن از قطره های آنتی هیستامین موضعی نیز استفاده كرد.
مقدسی پور توصیه كرد، استفاده از عینك های آفتابی با شیشه بزرگ و دسته های ضخیم (كه از ورود گرد و خاك به چشم جلوگیری می كند) می تواند به كنترل بیماری كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha