شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 259765

رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی هشدار داد:‌ امروزه شمار قابل توجهی از زنان کشور به استعمال دخانیات به ویژه قلیان روی آورده اند که این مساله سبب بروز برخی سرطان‌ها همچون سرطان ریه (آدنوکارسینوم) می‌شود.

بروز سرطان در زنانی که قلیان می کشند

سلامت نیوز: رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی هشدار داد:‌ امروزه شمار قابل توجهی از زنان کشور به استعمال دخانیات به ویژه قلیان روی آورده اند که این مساله سبب بروز برخی سرطان‌ها همچون سرطان ریه (آدنوکارسینوم) می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، محمدرضا قوام نصیری روز شنبه اظهار داشت: احتمال وجود مواد مخدر صنعتی در قلیان‌ به ویژه در صورت استفاده از تنباکوی معطر و میوه‌ای وجود دارد و عوارض آن نیز چندین برابر است.
وی گفت: قلیان سرطان‌زا است و علاوه بر تاثیر روی ریه روی دستگاه گوارش همچون مری، معده و حتی مثانه نیز اثر می گذارد و باعث سرطانی شدن آن می‌شود.
قوام نصیری ادامه داد: همچنین سیگار حاوی چهار هزار نوع ماده سمی است که 40 تا 50 مورد آن سرطان‌زا هستند و زنان باردار در صورتی که استعمال این ماده دخانی را داشته باشند، احتمال شیوع تومور مغزی در جنین آنها زیادتر است.
وی درباره تاثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان، اضافه کرد: سموم این مواد می‌تواند در بروز سرطان‌ها تاثیرگذار باشد؛ به طوری که مواد سمی موجود در تنباکوی قلیان یا توتون سیگار روی سلول‌های بافت های دستگاه تنفس به ویژه ریه اثر گذاشته و سبب ایجاد تغییرات غیرطبیعی در سلول‌ها می‌شود.
به گفته قوام نصیری، عوامل مختلفی در سرطانی شدن سلول‌ها اثر گذاشته و در واقع ساختار DNA آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ مواد سمی موجود در دخانیات ابتدا سبب تغییر در سلول‌ها می شود و سپس به سمت تکثیر آنها پیش می‌رود که با توده‌ای و غده‌ای شدن آن سرطان توسط تصویربرداری یا لمس شناسایی می‌شود.
رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه احتمال ابتلا به سرطان در کسانی که استعمال دخانیات دارند، تا چهار برابر بیشتر است،‌ تصریح کرد: در بررسی‌هایی که از مبتلایان به سرطان ریه به عمل آمده است، 80 درصد آنها سابقه استعمال دخانیات داشته و بیش از 15 نخ سیگار در روز استفاده کرده‌اند.
قوام نصیری اظهار داشت: زنان باردار در صورتی که استعمال سیگار داشته باشند، شیوع تومور مغزی در جنین آنها زیادتر است.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالیانه حدود 50 تا 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و حدود 50 تا 57 هزار مرگ منتسب به آن گزارش شده است. این میزان مصرف دخانیات سالیانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان برای نظام سلامت هزینه دارد.
همچنین سن مصرف قلیان در زنان ایرانی به 14 سال رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha