سلامت نیوز :رییس سازمان نظام پرستاری كشور گفت: شمار پرستاران با توجه به سرعت توسعه بیمارستان ها و مراكز درمانی در كشور، باید به دو برابر افزایش یابد.
 
غضنفر میرزابیگی در نشست خبری در تالار همایش سازمان نظام پرستاری، افزود: اكنون به ازای هر تخت بیمارستانی، هفت دهم نفر پرستار در 24 ساعت در كشور وجود دارد كه رقم بسیار پایینی است.
وی اظهار داشت: پایین ترین استانداردهای بین المللی، وجود سه پرستار برای هزار نفر و دو پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است.
رییس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان كرد، پدیده همراهان بیمار یكی از ویژگی های نظام سلامت كشور و ناشی از كمبود پرستار است كه گاهی نیز منجر به خشونت های شغلی و مداخله همراهان بیمار در روند درمانی می شود.
میرزا بیگی گفت: راه حل برطرف كردن مشكل كمبود پرستار، رعایت استانداردها است و سازمان نظام پرستاری نیز به دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهادی ارایه كرده است تا نسبت پرستار به تخت تا پایان برنامه پنجم توسعه به یك و نیم پرستار به ازای هر تخت برسد.
وی خاطرنشان كرد، جذابیت های حرفه پرستاری باید تا آن اندازه افزایش یابد كه دانش آموختگان این رشته پس از پایان تحصیلات، بیكاری را به اشتغال در این رشته ترجیح ندهند.
رییس سازمان نظام پرستاری، بر اجرای كامل دو قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری تاكید كرد و گفت: ساختار مراكز درمانی كشور مربوط به سال های پیش است و گسترش بخش های مراكز درمانی، نیاز به افزایش پرستاران را دوچندان كرده است.
میرزابیگی افزود: پرستاران در بخش ها و مراكزی مانند بخش كنترل عفونت بیمارستانی، مركز حاكمیت بالینی و اتاق عمل حضور دارند و حضور آنان در این بخش ها نباید نادیده گرفته شود.
وی در ادامه به انتخابات سازمان نظام پرستاری كه در 13 اسفندماه سال گذشته برگزار شد، اشاره كرد و گفت: در مرحله نخست این انتخابات، 918 نفر انتخاب شدند و پس از طی دو مرحله دیگر شامل تشكیل مجمع نمایندگان و انتخابات داخلی شورای عالی پرستاری، انتظار می رود این انتخابات در خردادماه سال جاری پایان یابد.
میرزابیگی افزود: طرح توجیه هنگام بستری و آموزش هنگام ترخیص از دو سال پیش آغاز شده و در این طرح نیز پرستاران بیشترین ارتباط را با بیمار دارند.
وی خواستار افزایش اختیار پرستاران برای تجویز برخی اقلام دارویی مراقبتی در كشور شد و گفت: پرستاران در دنیا اجازه تجویز 250 قلم دارو را دارند.
میرزا بیگی در ادامه به تشریح برنامه های روز پرستار پرداخت و رونمایی از كدهای اخلاقی پرستاران، تجدید میثاق با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضور در نماز جمعه، راه اندازی دوره رهبری و مدیریت پرستاری و راه اندازی مركز تحقیقات و پژوهش شورای بین المللی پرستاران را از جمله برنامه های سازمان نظام پرستاری در این روز برشمرد.
رییس سازمان نظام پرستاری همچنین پیگیری حضور پرستاران در تصمیم گیری ها و بازنگری و بروز كردن استانداردهای منابع انسانی نسبت به بیمار و تخت را از دیگر برنامه های این سازمان در سال جاری، عنوان كرد.
میرزا بیگی یادآور شد، رساندن استانداردهای خدمات پرستاری به 150 مورد یكی از موفقیت های این سازمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha