سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 25978
سلامت نیوز :عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی ‌شاپور اهواز گفت: بیشتر افراد در تعطیلات نوروز یك تا 4 كیلوگرم چاق‌تر می‌شوند كه در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب، می‌توان در بازه زمانی یك ماهه پس از تعطیلات، این اضافه وزن را كم كرد.

دكتر مجید كاراندیش در گفت‌وگو با  ایسنا، اظهار كرد: برخی آداب و رسوم موجود در فرهنگ ایرانی بر وزن بدن افراد تاثیر مستقیم دارد و مصرف بی‌رویه آجیل و انواع شیرینی‌ در تعطیلات نوروز كه با كاهش تحرك همراه است نیز یكی از عواملی است كه موجب افزایش وزن می‌شود.

وی افزود: در تعطیلات نوروز، عادت تغذیه‌ای افراد از حالت عادی و استاندارد خارج می‌شود كه این موضوع می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. در تعطیلات نوروز مدارس، ادارات و مراكز ورزشی تعطیل هستند و تحرك افراد به شدت كاهش می‌یابد. این در حالی است كه نوع تغذیه تغییر می‌كند و بیشتر افراد به مصرف آجیل و شیرینی متمایل می‌شوند به همین دلیل معمولا با یك تا 4 كیلوگرم اضافه وزن مواجه می‌شوند.

كاراندیش تصریح كرد: به افرادی كه در تعطیلات نوروز با افزایش وزن مواجه شده‌اند توصیه می‌شود در بازه‌ زمانی یك ماهه مواد غذایی كم‌ كالری مصرف كنند تا وزن بدن آنها متعادل شود. در رژیم غذایی كم ‌كالری، مواد مغذی مورد نیاز به بدن می‌رسد، ولی میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی كمتر از نیاز بدن است و به این ترتیب اضافه وزن به تدریج كاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد: در رژیم غذایی كم‌ كالری از میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت، نان و غلات به میزان مورد نیاز بدن استفاده می‌شود، ولی چربی‌ها در این رژیم جایی ندارند و به این ترتیب انرژی دریافت شده از مواد غذایی، 500 تا 1000 كالری كمتر از نیاز بدن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز با تاكید بر مضر بودن رژیم غذایی خودسرانه و كم‌ خوری، ادامه داد: كم‌ خوری حتی اگر موجب كاهش وزن شود، مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. كم‌ خوری دارای عوارض نامناسبی بر پوست، مو و دستگاه گوارش است.

وی با بیان اینكه استعداد ژنتیكی در بروز چاقی غیرقابل انكار است، تاكید كرد: در میان مواد غذایی، چربی‌ها از میزان كالری بیشتری برخوردارند و به همین دلیل افرادی كه مستعد چاقی هستند باید در مصرف چربی‌ها پرهیز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha