سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 25979
سلامت نیوز :آلودگی هوا از انواع بسیاری از گازها، قطرات و ذرات تشكیل می‌شود كه كیفیت هوا را پایین می‌آورند.

به گزارش ایسنا، كارشناسان می‌گویند هوا هم در سطح شهری و هم در سطح كشوری می‌تواند آلوده شود.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی در این باره آورده است: در شهرها خودروها، اتوبوس‌ها و هواپیماها و همچنین صنایع و ساخت وساز ممكن است، موجب آلودگی هوا شوند. در كشور، غبار ناشی از تراكتورهای شخم زن زمین‌های زراعی، كامیون‌ها و خودروهایی كه بر روی جاده‌های كثیف یا شنی می‌رانند و دود حاصل از احتراق جنگل‌ها و محصولات می‌توانند سبب آلودگی هوا شوند.

ازن سطح زمین قسمت اصلی آلودگی هوا در اكثر شهرها است. ازن سطح زمین زمانی به وجود می‌آید كه گازهای موتوری و سوختی در هوا به هنگام برخورد نور خورشید به آنها، تعامل می‌كنند. سطح ازن در شهرها زمانی افزایش می‌یابد كه هوا ساكن و آفتابی بوده و دمای هوا گرم‌تر است. ازن سطح زمین نباید با ازن مفید اشتباه گرفته شود كه در اتمسفر مایل‌ها بالاتر است و از ما در برابر تشعشعات خطرناك خورشید محافظت می‌كند.

آلودگی هوا می‌تواند چشم‌ها، گلو و ریه‌ها را تحریك كند. سوزش چشم‌ها، سرفه و تنگی نفس شایع‌ترین علائم تماس با سطح بالای آلودگی هوا هستند. مردم واكنش‌های بسیار متفاوتی به آلودگی هوا نشان می‌دهند. برخی افراد ممكن است متوجه تنگی نفس یا سرفه شوند در حالی كه برخی دیگر عوارض دیگری را تجربه كنند. چون ورزش كردن به تنفس سریع‌تر و عمیق‌تر نیاز دارد، ممكن است علائم را تشدید كند. افرادی كه بیماری‌ قلبی دارند از جمله آنژین (سینه درد) یا بیماری ریوی مثل آسم یا آمفیزم، ممكن است به تماس با آلودگی هوا خیلی حساس باشند یا متوجه علائمی شوند كه دیگران آن‌ها را ندارند.

خوشبختانه برای بسیاری از افراد سالم علائم تماس با آلودگی هوا معمولا به محض بهبود كیفیت هوا، برطرف می‌شود. اما گروه‌های خاصی از مردم به عوارض آلودگی هوا بیش از دیگران حساس هستند. كودكان احتمالا اثرات سطوح پایین‌تری از آلودگی را در مقایسه با بزرگسالان احساس می‌كنند. آنها همچنین بیماری‌های بیشتری از جمله برونشسیت و گوش درد را در مناطقی با آلودگی بیشتر نسبت به مناطقی با هوای پاك‌تر، تجربه می‌كنند. افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی هم شدیدتر به آلودگی هوا واكنش نشان می‌دهند. در طول زمان‌هایی كه آلودگی سنگین است، مشكل آنها تا حدی شدید می‌شود كه باید فعالیت‌های خود را محدود كنند یا حتی در جست‌وجوی مراقبت‌های پزشكی بیشتر باشند.

شما می‌توانید از خود و خانواده‌تان در برابر اثرات آلودگی‌ها با انجام نكات زیر محافظت كنید:

در روزهایی كه سطح آلودگی هوا بالا است تا جایی كه می‌توانید در خانه بمایند. مقدار بسیاری از آلاینده‌ها در داخل خانه كمتر از بیرون است.

اگر مجبور هستید از خانه خارج شوید، زمان فعالیت‌های بیرون را به ساعت اولیه صبح محدود كرده و یا تا پس از غروب آفتاب برای خارج شدن از منزل صبر كنید. این اقدام در شرایطی كه سطح ازن بالا است (مثلا در بسیاری از شهرهای بزرگ) حائز اهمیت است، چون نور خورشید مقدار ازن را افزایش می‌دهد.

وقتی گزارشات كیفیت هوا نشان می‌دهد كه هوا ناسالم است، در فضای خارج از منزل ورزش یا جنب و جوش زیاد نكنید زیرا هر چه سریع‌تر نفس بكشید، آلودگی بیشتری را به درون‌ ریه‌های خود می‌فرستید.

این اقدامات به تدریج از بروز علائم ناشی از آلودگی در افراد بالغ و كودكان جلوگیری خواهد كرد. اما اگر در نزدیكی یك منبع آشكار آلودگی زندگی یا كار می‌كنید و یا اگر به یك مشكل مزمن قلبی یا ریوی مبتلا هستید،‌ درباره سایر روش‌ها برای حفاظت از خود در برابر آلودگی با پزشك‌تان مشورت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha