سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱

متخصصان غدد درون‌ریز در یك آزمایش جدید به این نتیجه رسیده‌اند كه انسولین می‌تواند امیدی برای درمان آلزایمر باشد.

سلامت نیوز :متخصصان غدد درون‌ریز در یك آزمایش جدید به این نتیجه رسیده‌اند كه انسولین می‌تواند امیدی برای درمان آلزایمر باشد.

به گزارش ایسنا، این متخصصان می‌گویند می‌توان از دوز پایین انسولین برای بهبود علائم آلزایمر استفاده كرد كه در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. نتایج این تحقیق جدید نشان داده است كه انسولین می‌تواند فعالیت چهار پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر را سركوب كند.

دكتر پارش داندونا، متخصص و استاد علوم پزشكی در دانشگاه بوفالو در این تحقیق خاطرنشان كرد: نتایج مطالعات ما به طور آشكار نشان می‌دهد كه انسولین قابلیت آن را دارد كه به یك ماده درمانی برای مقابله با علائم آلزایمر تبدیل شود.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، مبتلایان به آلزایمر در مراحل ابتدایی این اختلال علائمی چون تحریك پذیری، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌كنند.

بیمارى آلزایمر یك اختلال مغزى است كه در آن ترشح ماده شیمیایی سروتونین به شدت کاهش می یابد. اما عامل این وضعیت همیشه پیر شدن سلول‌ها نیست. سکته مغزى که باعث از دست رفتن بخشى از سلول‌هاى مغزی می‌شود یا شوک عاطفى پس از دست دادن یك عزیز، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، در مطالعه جدید معلوم شده است كه یكی از این چهار پروتئین با تركیب بتا آمیلوئید كه عامل اصلی بروز آلزایمر شناخته شده است، ارتباط دارد. بتا آمیلوئید تركیب اصلی موجود در پلاك‌های مولد آلزایمر است. آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن آدرس‌ها و اسم‌ها آغاز می‌شود و کم کم تا جایی پیش می رود که فرد حتى راه بازگشت به خانه را نیز فراموش می‌کند. بیمارى آلزایمر متاسفانه درمانى ندارد اما می‌توان از پیشرفت آن جلوگیرى کرد.

به گفته پزشكان، داشتن زندگی فعال، شرکت در برنامه‌هاى گروهی و كارهای فكری، گوش کردن به اخبار و از همه مهم‌تر یادگیری و آموزش مثل یاد گرفتن یک زبان جدید، مغز را فعال نگاه می‌دارد و در نتیجه در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است.

در آزمایش اخیر پزشكان روی گروهی از بیماران چاق و مبتلا به دیابت نوع دوم مطالعه كرده و دریافتند كه دوز پایین انسولین می‌تواند فعالیت پیش پروتئین آمیلوئید را سركوب كند. این پیش پروتئین فاكتوری است كه آمیلوئید بتا از آن شكل می‌گیرد.

این مطالعه در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha