سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 25985
سلامت نیوز :پزشكان هشدار دادند سطح نیكوتین در خون نوزادانی كه در كنار والدین سیگاری خود می‌خوابند به مراتب بیشتر است.

به گزارش ایسنا، متخصصان اسپانیایی در مركز مراقبت‌های بهداشتی كاتالونیا می‌گویند نوزادانی كه اتاق خواب مشترك با والدین سیگاری خود دارند مقدار نیكوتین موجود در خونشان سه برابر بیشتر از نوزادانی است كه در یك اتاق مجزا می‌خوابند.

این پزشكان معتقدند كه ذرات نیكوتین حاصل از سیگار والدین روی سطوح مختلف و پوست و لباس می‌چسبند و در نتیجه وارد جریان خون نوزاد می‌شوند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این مطالعه جدید همچنین نشان می‌دهد كه تصفیه كردن اتاق خواب‌ها برای كاهش مقدار مواد سمی حاصل از دود سیگار كافی و موثر نیست.

گروهی از پزشكان سوئیسی در مطالعه دیگری هشدار داده‌اند كه خطر ابتلا به فشارخون بالا و بیماری‌ قلبی در كودكانی كه در معرض دود سیگار والدین خود قرار دارند، بسیار زیاد است.

آنها تاكید دارند كه دود سیگار خطری بزرگ است كه می‌توان از آن اجتناب كرد. اگر این كار انجام شود، كودكان در بزرگسالی به فشار خون بالا و بیماریهای قلبی وعروقی مبتلا نمی‌شوند و خطر سكته مغزی آنها را تهدید نخواهد كرد.

انجمن سرطان آمریكا چندی پیش در گزارشی اعلام كرد كه سالانه 46 هزار شهروند آمریكایی كه سیگاری نیستند اما در معرض دود سیگار قرار دارند، بر اثر ابتلا به فشار خون بالا، جان خود را از دست می‌دهند.

محققان همواره تاكید دارند كه دود سیگار بسیار خطرناك است و عواقب شدیدی و خطرناكی مانند فشارخون بالا، بیماری ریوی و قلبی - عروقی و سكته مغزی به همراه دارد و به همین دلیل باید به والدین به ویژه مادران توصیه كرد كه برای حفاظت از جان كودكانشان سیگار را ترك كنند.

شرح این مطالعه در مجله بهداشت عمومی بی ام سی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha