سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 25988
سلامت نیوز :متخصصان علوم پزشكی در دانشگا ملی سئول به یك هدف درمانی جدید برای مقابله با سرطان ریه دست پیدا كرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان دریافته‌اند كه یك نسخه خاص از پروتیئنی موسوم به AIMP2 نقش و حضور بسیار فعالی در سلول‌های سرطانی ریه دارد و همچنین بیمارانی كه حامل مقادیر بالای این نسخه خاص هستند، كمتر از این سرطان جان سالم بدر می‌برند. این نسخه خاص در واقع AIMP2-DX2 نام دارد كه عملكرد سركوب كننده تومور را در پروتیئن AIMP2 دچار اختلال می‌كند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، متخصصان كره‌ای معتقدند كه این یافته می‌تواند فرصت تازه‌ای را برای دستیابی به داروهای جدید و موثرتر برای مقابله با سرطان ریه فراهم كند كه در عین حال می‌توانند برای سرطان های دیگر نیز كاربرد داشته باشند.

به گزارش ایسنا، سرطان ریه گونه‌ای بیماری است که در آن رشد بافت بدخیم در یک یا هر دو ریه پدید می‌آید. سرطان ریه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود و بیش از 80 درصد از بیماران مبتلا به این سرطان در ظرف کمتر از پنج سال پس از زمان تشخیص بیماری، جان خود را از دست می‌دهند.

روش‌های تشخیص در این بیماران باید مرحله به مرحله انجام گیرد، ولی متاسفانه در مرحله‌ اولیه که سلول‌ها دچار تکثیر و نامنظمی در تکثیر می‌شوند، نمی‌توان آن را تشخیص داد.

سرطان ریه زمانی تشخیص داده می‌شود که از نظر رشد به مرحله‌ای رسیده که در تصاویر سی تی اسکن می‌تواند خود را نشان دهد. روش‌های تشخیصی دیگر مثل بررسی خلط از نظر سلول‌های سرطانی، عکس سینه، سی‌ تی اسکن و در صورت نیاز برونکوسکوپی و گرفتن نمونه از برونکوسکوپ از دیگر روش‌های تشخیص سرطان ریه هستند.

وقتی شخصی دچار سرطان ریه شود عملا نمی‌شود آن را درمان کرد و بهترین راه حل برای مقابله با این بیماری كشنده و مهلك، پیشگیری است. در این رابطه بیمارانی که سیگاری هستند حتما باید تحت نظر پزشک باشند و پزشک بر اساس ضرورت، آزمایش‌های مربوطه را انجام می‌دهد كه از جمله آنها بررسی خلط بیمار از نظر وجود سلول‌های سرطانی با توجه به حال عمومی بیمار است. هر چه فاصله زمانی بین تشخیص سرطان ریه و شروع درمان بیشتر باشد، شرایط وخیم‌تر خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد، امکان ابتلا به سرطان ریه در فردی که سیگار می‌کشد نسبت به کسی که سیگار نمی‌کشد، 700 برابر بیشتر می‌شود.

جزئیات این تحقیق در مجله تخصصی ژنتیك پلوس به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha