دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

آیا تا به حال به ارزش واقعی خود فکر کردهاید؟ چه اندازه به خود احترام میگذارید؟ در مواجهه با مشکلات چگونه بر خورد می کنید؟ با قدرت و قوت رفتار می کنید یا با ضعف و انفعال رفتار میکنید؟ اصولاً با شکست چگونه روبرو می شوید؟ خود را مقصر می دانید و به سرزنش و ملامت خود میپردازید .

چطور می‌توان اعتماد به نفس داشت؟

سلامت نیوز:آیا تا به حال به ارزش واقعی خود فکر کردهاید؟ چه اندازه به خود احترام میگذارید؟ در مواجهه با مشکلات چگونه بر خورد می کنید؟ با قدرت و قوت رفتار می کنید یا با ضعف و انفعال رفتار میکنید؟ اصولاً با شکست چگونه روبرو می شوید؟ خود را مقصر می دانید و به سرزنش و ملامت خود میپردازید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،یا شکست را به عنوان واقعیتی از زندگی می پذیرید؟ در مقایسه خود با دیگران چه حالتی به شما دست می دهد؟خانواده، مدرسه، دوستان چه تصوری از شما دارند؟ شما را فردی موفق می دانند یا سست و بی اراده میدانند؟ حتماً می پرسید طرح این سوال ها، بیانگر چه موضوعی است؟ بله، درست حدس زدید، اعتماد به نفس مسالهای است که هر روز با آن مواجه هستیم و فردی که اعتماد به نفس دارد، خود را شایسته می داند و شایستگی، ویژگی عام شخصیت اوست، این نگرش مقطعی و زود گذر نیست.احساس خود باوری، توانایی و دریافت واقع بینانه از خویش، جزو امتیازات شخص محسوب میشود ، از بروز حالت ناامیدی و همچنین داشتن تصور نادرستی از قابلیت ها جلوگیری می کند .

کسی که به خودش احترام بگذارد و خود را با تمام ضعف ها به حساب آورد ، به خود اعتماد داشته، گرفتار خود پنداره منفی نمیشود و هیچ گاه زندانی خیالات نمیشود ، اما شخصی که تصور نادرستی از خویش دارد و گرفتار پندارهای خیالی است، به گونه ای که در تحصیل، روابط اجتماعی و خانوادگی خود را بسیار مقبول و شایسته معرفی می کند و به دنبال شخصیتی کاذب و دروغین است، چون زمینه و توان رسیدن به این آرزوهای مطلوب برایش فراهم نیست، همواره ناامیدی را تجربه می کند و دچار افسردگی می شود.فردمتکی به نفس، چون شناخت درستی از خود دارد و نقاط ضعف و قوت خود را می داند، برای رفع نقصها تلاش بیشتری می کند و هرگز احساس کوچکی و نخواهد کرد.

استقلال عمل

افراد برخوردار از اعتماد به نفس، در اعمال خویش مستقل عمل می کنند و از هرگونه وابستگی به دیگران دوری می جویند، آنها در انجام اعمال فردی و اجتماعی به توانایی های خویش تکیه می کنند و با توجه به استعدادهای خود، وارد میدان عمل می گردند، این بدان معنا نیست که فرد از مشارکت و مشاوره با دیگران سرباز می زند، بلکه در کنار هم فکری و مشارکت، استقلال خود را حفظ کرده و زیر چتر دیگران زندگی نمی کند.

مسئولیت پذیری

فرد دارای اعتماد به نفس، مسوولیت خود را با اطمینان کامل می پذیرد و از هرگونه ضعف و سستی دوری می جوید، او همچنان که سعی در ارائه نقش مثبت دارد ، تکالیف فردی ، خانوادگی و اجتماعی خود را به نحو مطلوب انجام می دهد.

پیشرفت گرایی

انسان مثبت گرا و دارای اعتماد به نفس، درصدد پیشرفت و افزایش قابلیتها و تواناییهای خویش است و برای رسیدن به جایگاه برتر، تلاش و کوشش می کند.

جدیت و سخت کوشی

این امتیاز سبب ایجاد روحیه تلاش و پیگیری در انسان می شود و فرد را از بی ارادگی و سست عنصری نجات می دهد.

پذیرش ناکامی ها

آگاهی از محدودیت ها و واقعیت های موجود می تواند تصویری واقع بینانه به انسان ارائه کند، اگرچه با شناخت توانایی ها می توان در کسب موفقیت روزافزون گام برداشت، اما قبول شکست و ناکامی به عنوان یک واقعیت در زندگی به کسب تجربه برای نیل به پیروزی کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha