دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 259904

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران شایع ترین علت قطع پا در دنیا را به جز تروما و حوادث،دیابت خواند و گفت: در سال جاری هر 19 ثانیه یک پا براثر زخم پای دیابتی در دنیا قطع می شود.

قطع یک پای دیابتی در دنیا هر 19 ثانیه

سلامت نیوز: معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران شایع ترین علت قطع پا در دنیا را به جز تروما و حوادث،دیابت خواند و گفت: در سال جاری هر 19 ثانیه یک پا براثر زخم پای دیابتی در دنیا قطع می شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدرضا مهاجری تهرانی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این مقدار در سال گذشته هر 20 ثانیه بود، افزود: باتوجه به شیوع دیابت، قطع پا براثر زخم پای دیابتی در دنیا افزایش یافته و به هر 19 ثانیه رسیده است.
وی تاکید کرد که اغلب قطع پاها بر اثر زخم پای دیابتی قابل پیشگیری است و با درمان های استاندارد می توان زخم پای دیابتی را در مراحل اولیه ترمیم کرد تا از قطع پا جلوگیری شود.
مهاجری تهرانی به بیماران دیابتی توصیه کرد که تمهیدات لازم را به عمل آورند تا دچار زخم پا نشوند و اگر به این عارضه مبتلا شدند در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه و از خود درمانی به شدت پرهیز کنند.
وی ادامه داد که آمار کشوری در مورد قطع پا براثر دیابت وجود ندارد، اما از زمانی که درمان زخم پای دیابتی در قالب تیم متخصص انجام می شود شاهد کاهش قطع پا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم.
مهاجری تهرانی، درمان تیمی زخم پای دیابت را درمان مناسب و کامل اعلام کرد و گفت: فقط متخصص غدد نمی تواند زخم پای دیابتی را درمان کند و در کنار آنان باید، متخصصانی مانند جراحان عروق، ارتوپد، قلب، پوست، طب فیزیکی و پرستاران با تجربه حضور داشته باشد .

** حدود 15 درصد دیابتی ها دچار قطع پا می شوند
معاون مرکز تحقیقات غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: حدود 15 درصد دیابتی دچار زخم پا می شوند و از این تعداد هم حدود 15 درصد دچار قطع پا می شوند.
وی اظهار داشت که تمام هدف ما جلوگیری از زخم پای دیابتی است و همچنین با تمام توان در تلاش هستیم از قطع پای افرادی که دچار این بیماری شدند، جلوگیری شود.
مهاجری تهرانی با اشاره به اینکه زنان ایرانی بیشتر دچار دیابت می شوند، گفت: در کشور ما حدود 10 درصد مردان بالای 30 سال و 11 درصد زنان بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند.
وی با اشاره به اینکه 10 درصد دیگر هم دچار پیش دیابت هستند، گفت: پیش دیابت به افرادی گفته می شود که قند خون ناشتای آنان بین 100 تا 126 باشد. این افراد هنوز دیابتی نشده اند ولی به سمت ابتلا به بیماری دیابت پیش می روند.
مهاجری تهرانی با اشاره به اینکه حدود 6.5 میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم، گفت: کمتر از نیمی از این تعداد از بیماری خودشان اطلاع ندارند.افراد 45 سال به بالا برای بررسی قند خون ناشتای خود به مراکز درمانی مراجعه کنند.

** گایدلاین زخم پای دیابتی بومی سازی شد
مهاجری تهرانی با اشاره به اینکه گایدلاین زخم پای دیابتی دنیا را در کشور بومی سازی کردیم، گفت: برای انجام این کار از تخصص های مختلف بهره بردیم تا خدمات مطلوبی به بیماران ارائه شود.
وی اظهار داشت که در زخم پای دیابتی پیشرو در منطقه هستیم و در دنیا هم جز کشورهای پیشرفته هستیم و در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha