سلامت نیوز :یك فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به این كه كمبود ویتامین D در افراد بالای 65 سال بسیار شایع است، گفت: ویتامین D موجود در شیر در جذب كلسیم، بازسازی استخوان و جلوگیری از پوكی استخوان‌ها نقش اساسی دارد.

به گزارش ایسنا، دكتر علی خلوت استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با اعلام این مطلب افزود: افراد سالمند به دلیل پایین بودن میزان اسید معده از توانایی اندكی برای جذب كربنات كلسیم كه به صورت قرص‌های مكمل كلسیمی مصرف می‌شود، برخوردارند. بنابراین هرچند برای آنها كربنات كلسیم تجویز می‌شود، ولی بی‌فایده است. از طرف دیگر با افزایش سن، تولید فعال ویتامین D در كلیه‌ها به همراه و گیرنده‌های آن كاهش می‌یابند.


وی ادامه داد: در سنین سالمندی به علاوه از پاسخ روده به ویتامین D كاسته می‌شود. به این ترتیب نیز جذب كلسیم در این سنین كم و از دست دهی استخوان بیشتر خواهد شد.


دكتر خلوت، مصرف مرتب شیر را برای رفع این معضل اقدامی راهگشا عنوان كرد و ادامه داد: مصرف مداوم شیر علاوه بر مقدار كافی املاح كلسیم و ویتامین D، پروتئین مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌كند.

وی با موثر دانستن فرم كلسیم مصرفی در جذب كلسیم، گفت: در مجرای گوشی 30 درصد یك كپسول و 20 درصد یك قرص می‌توانند، حل شوند اما در مورد شیر كه به شكل محلول وارد مجرای گوارشی می‌شود 99 درصد كلسیم آن حل می‌شود.

به گفته این فوق تخصص روماتولوژی، املاح كلسیم نامحلول همانند قرص‌های كربنات كلسیم در روده بزرگ سبب یبوست می‌شود كه این مساله در مورد شیر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینكه كمبود منیزیم یك عامل خطر برای پوكی استخوان (استئوپروز) در زمان یائسگی است، اظهار داشت: سالمندان به علت جذب كم منیزیم و دفع ادراری بیش از حد آن در معرض كمبود منیزیم هستند. در بیماران دیابتی با كنترل ضعیف قند خون، دفع ادراری منیزیم افزایش می‌یابد. علاوه بر آن كمبود منیزیم نیز باعث افزایش مقاومت سلول به انسولین شده به بالا رفتن قند خون منجر می‌شود.


دكتر خلوت تاكید كرد: با توجه به اینكه منیزیم سلولی به صورت یك مكمل رایج غذایی تجویز نمی‌شود، می‌توان با مصرف شیر این كمبود را جبران كرد. در مواردی كه كلسیم خون كاهش می‌یابد، بدن با مكانیسم‌های ویژه‌ای از كلسیم موجود در استخوان برداشت می‌كند تا میزان كلسیم خون در حد طبیعی تثبیت شود، بنابراین در افراد بزرگسال، كمبود حاد كلسیم علایم آشكاری ندارد. چون استخوان از ذخیره بالای كلسیم برخوردار است و این بانك كلسیم ذخیره خود را صرف تنظیم كلسیم در خون می‌كند كه اگر این ذخیره كاهش یابد از استحكام استخوان كاسته می‌شود و تداوم این امر منجر به پوكی استخوان می‌شود. آمار جهانی نشان می‌دهد 4/1 زنان و 8/1 درصد مردان بالای 50 سال دچار پوكی استخوان هستند.

دكتر خلوت بهترین راه تامین كننده كلسیم بدن را استفاده از رژیم غذایی حاوی كلسیم می‌داند كه در این مورد شیر به دلیل توام بودن با ویتامین D در راس رژیم غذایی قرار دارد. علاوه بر ویتامین‌های مورد اشاره، شیر حاوی ویتامین K است كه این ویتامین با فعال كردن استئوكلسین (نوعی پروتئین) باعث اتصال كلسیم به استخوان‌ها و در نهایت استحكام استخوان‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha