دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 259934

ایدز امروزه به مهمترین چالش تهدیدکننده سلامت جوامع تبدیل شده است؛ بیماری خطرناکی که می تواند حتی تا 10 سال خاموش بماند در حالی که با پرهیز از رفتارهای پرخطر و رعایت اصول بهداشتی می توان از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک به راحتی پیشگیری کرد.

ایدز، بیماری خاموش

سلامت نیوز:  ایدز امروزه به مهمترین چالش تهدیدکننده سلامت جوامع تبدیل شده است؛ بیماری خطرناکی که می تواند حتی تا 10 سال خاموش بماند در حالی که با پرهیز از رفتارهای پرخطر و رعایت اصول بهداشتی می توان از مبتلا شدن به این بیماری خطرناک به راحتی پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گزارش های موجود نشان می دهد که 37 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس ایدز هستند که تنها ۴۶ درصد آنها از بیماری خود اطلاع دارند و مابقی از بیماری خود آگاه نیستند و به تبع آن به دنبال درمان و کنترل آن هم نخواهند بود.
ایدز یک بیماری عفونی ویروسی است که به علت ورود ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) به بدن ایجاد شده و باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن میشود.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا پایان سال 1396 در مجموع 37 هزار و 650 فرد مبتلا به ایدز در کشور شناسایی، ثبت و گزارش شده که 83 درصد آنان را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل می دهند.
بر اساس این گزارش، 32 درصد موارد ثبت را زنان و 68 درصد آنها را مردان تشکیل می دهند و راه احتمالی انتقال در 33 درصد موارد اعتیاد تزریقی، 47 درصد روابط جنسی (24 درصد زن و 23 درصد مرد)، 2 درصد مادر به کودک و در 18 درصد راه احتمالی ابتلا، بیان نشده است.
برخی از پزشکان بر این باورند که رفتارهای پرخطر جنسی از عوامل مهم ابتلا به ایدز به ویژه در گروه های سنی جوان کشور است که این مساله در معرض هشدار قرار دارد و باید به آن توجه شود.
محمد میرسلیم استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بیماری ایدز مرحله نهایی ابتلا به ویروس اچ آی وی بوده و ممکن است 10 سال یا بیشتر پس از ابتلا به ویروس اتفاق افتد. افراد مبتلا به ویروس اچآیوی سال ها بدون داشتن علامت زندگی کرده و ویروس را به دیگران منتقل می کنند.
میرسلیم می افزاید: ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود، این عوارض پس از چند هفته خود به خود برطرف می‌شود و فرد خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.
وی توضیح می دهد: از آنجا که ساخته شدن پادتن های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد در این زمان جدال بین ویروسها و پادتنها در جریان است، پس از سپری شدن این مرحله، دورانی فرا می‌رسد که حال بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را میتوان به دست آورد، عرق کردن در شب و احساس خستگی از علایم این بیماری است.
این متخصص عفونی تصریح می کند: مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به وجود می آید نقص سیستم دفاعی بدن است، در این حالت انواع بیماری های باکتریایی، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.
میرسلیم ادامه می دهد: با توجه به اینکه هشت درصد از افراد آلوده به ویروس ایدز در کشورمان را زنان تشکیل می دهند و اکثر آنها جوان و در سنین باروری هستند، اگر باردار شوند در صورت عدم دریافت اقدامات پیشگیرانه می توانند کودکان خود را آلوده کنند.
وی می گوید: بدون اقدامات پیشگیرانه احتمال انتقال بیماری ایدز از مادر آلوده به نوزاد حدود 15 تا 45 درصد است و سایر بیماری های آمیزشی، مصرف سیگار، مواد مخدر، پارگی زودرس کیسه آب و تغذیه با شیرمادر از عواملی هستند که خطر انتقال را افزایش می دهند.
این استاد دانشگاه تصریح می کند: به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه برای انتقال از ویروس ایدز به کودک مهم است و فرد مبتلا باید قبل از حاملگی مشاوره شود و با استفاده از رژیم های ضد ویروسی توصیه شده، زایمان ایمن، پیگیری و درمان بعد از زایمان، پایش اولیه نوزاد و تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مصنوعی می تواند کودک سالم داشته باشد.
این متخصص عفونی ادامه می دهد: به منظور ارائه مشاوره و آموزش موثر در مورد ایدز، یک پزشک ابتدا باید بتواند از سابقه و گذشته جنسی به صورتی جامع و فراگیر آگاهی یابد.
وی با بیان اینکه سرنگ تزریقی نیز از مهمترین دلایل انتقال ویروس اچ ای وی است، اظهار می دارد: فردی که آلوده به ویروس اچ آی وی است اگر با سرنگی که با آن تزریق انجام داده و سوزن آن آغشته به خون آن فرد است، بلافاصله به فرد دیگری تزریق کند، این ویروس می تواند منتقل شود.
میرسلیم تاکید می کند: هر جسم برنده و نوک تیزی که آغشته به خون آلوده به ویروس اچ آی وی است در صورتی که موجب ایجاد خراش یا بریدگی در بدن فرد سالم شود، می تواند بیماری را انتقال دهد، به همین دلیل اعمالی مانند خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش، ‌ختنه، اعمال جراحی و خدمات دندانپزشکی اگر با وسایل غیراستریل و آلوده به خون انجام شود، می تواند از راه های انتقال بیماری باشد.
وی می افزاید: رفتارهای پرخطر جنسی هشداری برای افراد به ویژه جوانان برای انتقال ایدز است و وجود عفونت های دیگر دستگاه تناسلی خطر این انتقال را افزایش می دهند.

* ایدز از طریق روابط اجتماعی انتقال نمی یابد
مریم برزگر فوق تخصص بیماری های عفونی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: ویروس اچ آی وی از طریق تماس های عادی مثل کارکردن با یکدیگر، هم صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسیدن و سایر روابط اجتماعی انتقال نمی یابد بلکه استفاده مشترک از سرنگ و سوزن و رفتارهای پرخطر از مهمترین علل بروز ایدز است.
وی توصیه می کند: افرادی که رفتارهای پرخطر به ویژه رفتارهای پرخطر جنسی دارند، لازم است تحت مشاوره قرار گیرند تا از خطرات آلودگی به اچ آی وی آگاه شوند و در صورت لزوم آزمایش های تشخیصی به طور داوطلبانه انجام دهند.
برزگر با بیان اینکه مشاوره و آزمایشات داوطلبانه در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در سراسر کشور به طور رایگان انجام می شود، تصریح کرد: آموزش همگانی در مورد اچ آی وی و ایدز و رفتارهای پرخطر مرتبط با آن، تامین سلامت خون و فرآورده های خونی و آموزش رفتارهای پرخطر و رفتارهای جنسی سالم در جامعه از ضروریات پیشگیری از اپیدمی ایدز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha