سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 25995
سلامت نیوز :استادیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران گفت: به طور متوسط هر كودك 12 ساله ایرانی 2 دندان پوسیده، كشیده شده یا پر شده دارد.

به گزارش فارس، افسانه پاكدامن در نشست خبری دومین كنگره سلامت دهان و اپیدومولوژی دندان كه امروز در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد اظهار داشت: برگزاری دومین كنگره سلامت دهان و اپیدمولوژی دندانی در هفته سلامت برای ارتقای سلامت دهان و دندان افراد جامعه برگزار می‌شود. زیرا در حال حاضر خدمات دندانپزشكی در كشور بسیار كم است و دندانپزشكان در ارتقای سلامت آحاد جامعه نقش بسیار موثری دارند.

وی به روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در كشورهای اسكاندیناوی، استرالیا و نیوزیلند كه پیشگیری‌های دسته‌جمعی بر اساس شاخص‌های حوزه دندانپزشكی به خصوص در كودكان در كشورهای خود پیاده كرده‌اند اشاره كرد و گفت: این كشورها با عمل به پیشگیری‌های دسته‌جمعی به نتایج بسیار خوبی در بهداشت دهان و دندان كودكان رسیده‌اند.

پاكدامن با بیان اینكه از نظر وضعیت جمعیتی مردم به گروه‌های سنی مختلفی تقسیم می‌شوند كه در این راستا كودكان 12 ساله یكی از این گروه‌های سنی به شمار می‌روند گفت: متاسفانه كودكان 12 ساله در كشورمان بر طبق بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی از پوسیدگی‌های خفیفی رنج می‌برند به طوری كه هر ودك 12 ساله ایرانی به طور متوسط دارای 2 دندان پوسیده، پر شده و كشیده شده دارد.

وی اظهار داشت: برگزاری این كنگره در راستای استفاده از روش‌های مفید و كاربردی دیگر كشورهای موفق در زمینه سلامت بهداشت دهان و دندان است كه در این راستا آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینكه هر كودك ایرانی 2 دندان پوسیده، پرشده یا كشیده شده دارد با آمارهای سال‌های 74، 77 و 83 وزارت بهداشت همخوانی دارد.

پاكدامن گفت:‌اكثر كودكان ایران دندان پوسیده دارند یا اینكه دندان آنان پر شده است كه این مسائل به دلیل عدم خدمات به موقع پیشگیرانه است.

وی اظهار داشت: این پوسیدگی دندان‌ها در افراد بالغ در سنین 35 تا 44 سال نیز به همین صورت است و گاهی وضعیت دندان آنها بسیار بدتر نیز گزارش شده است.

پاكدامن افزود: پوسیدگی دندان یك بیماری چند عاملی است. امروزه در راس پوسیدگی‌ها بی‌دندانی گزارش می‌دهند كه در این راستا باید در كشورمان همچنان به فعالیت‌های پیشگیرانه دسته جمعی در حوزه سلامت دهان و دندان فعالیت‌ گسترده‌ای صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha