سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 25997
سلامت نیوز : رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: تمام ایرانی‌ها دارای پلاك دندانی و جرم هایی روی دندان هستند كه به علت مسواك نزدن به موقع دیگر با مسواك پاك نمی‌شود.

به گزارش فارس، حسین حصاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیمی از عوامل نگهدارنده سلامت به مراقبت شخصی افراد مربوط می‌شود. به طوری كه آحاد جامعه می‌توانند با مراقبت و توجه به بهداشت خود بیش از 50 درصد مراقبت‌های دندانهای خود را به طور شخصی انجام دهند.

وی افزود: در این راستا مادران نیز باید در مراقبت از دندان كودكان برای ویزیت و معاینه‌های مرتب دندان‌های آنان تلاش كنند. زیرا متاسفانه به دلیل اینكه دندانهای كودكان در محیط بسته قرار دارند مادران به این مسئله كمتر توجه دارند اما باید به طور مرتب دهان و دندان نوزادان و كودكان خود را بازدید و مورد توجه قرار دهند.

حصاری به عوامل دیگری از جمله افراد حرفه‌ای كه در خارج از حوزه دندانپزشكی در زمینه بهداشت دهان كودكان خدمات ارائه می‌دهند اشاره كرد و گفت: طبق آمارها اكثر نوجوانان 12 ساله در استان‌ها سوالی مبنی بر اینكه از چه زمانی مسواك نزده‌اند پاسخ دادند كه در حدود 24 ساعت است كه مسواك نزده‌اند.

دبیر اجرایی دومین كنگره سلامت دهان و اپیدومولوژی دندانی اظهار داشت: در این آمارگیری بهترین وضعیت بهداشت دندان با 75 درصد نرم مطلوب مسواك‌زنی در استان گیلان و بدترین وضعیت با 25 درصد امتیازدهی مربوط به استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

حصاری تصریح كرد: وضعیت لثه بزرگسالان در 18 ساله‌ها، 8درصد سالم و 35 تا 44 ساله‌ها تنها یك درصد لثه‌ها سالم است.

وی با بیان اینكه براساس آمارها اكثر بزرگسالان مشكل لثه دارند گفت: 48 درصد از افراد سنین 35 تا 44 ساله‌ به بیماری متوسط و پیشرفته لثه مبتلا هستند و 30 درصد دارای جرم دندانی هستند.

حصاری تصریح كرد: به طور كلی همه افراد جامعه ایرانی به دلیل مسواك نزدن كافی دارای پلاك دندانی و آ‌سیب به دندان هستند و بنابراین لزوم فرهنگ‌سازی برای سلامت بهداشت دهان و دندان را بسیار مورد تاكید قرار داد.

وی افزود: در این راستا نقش رسانه‌ها برای آموزش و پیشگیری افراد در بهداشت دهان و دندان بسیار مورد توجه است زیرا مشكلات اقتصادی همیشه وجود دارد ولی پیشگیری و مراقبت از دندان برخلاف باورهای غلط بسیار كم هزینه است.

حصاری افزود: دانشكده‌های دندانپزشكی در زمینه آگاه‌سازی دندانپزشكان در امر پیشگیری در زمینه بهداشت دهان و دندان بسیار باید فعالیت كنند ولی مردم نیز باید به شخصه در زمینه مراقبت‌های دندانی كوشا شوند.

وی گفت: بیشتر آموزش‌های دندانپزشكی كشورمان مبتنی بر درمان است كه در این زمینه باید توانمندی افراد در حوزه پیشگیری بیشتر مورد تشویق قرار گیرد.

دبیر اجرایی دومین كنگره سلامت دهان و دندان درباره بیمه خدمات دندانپزشكی نیز گفت: بیمه‌های كشور در حال حاضر بر روی درمان‌های بیمارستانی متمركز هستند نه بر روی سلامت افراد كه این روند نیز باعث بهبود سلامت آحاد جامعه نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha