سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 259989

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصرف لبنیات علاوه بر استحکام بافت استخوان، سلامت دندان و پوست را به همراه دارد، گفت: حداکثر جذب کلسیم در بدن تا 30 سالگی است.

روزانه چه قدر لبنیات بخوریم

سلامت نیوز: عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مصرف لبنیات علاوه بر استحکام بافت استخوان، سلامت دندان و پوست را به همراه دارد، گفت: حداکثر جذب کلسیم در بدن تا 30 سالگی است.

به گزارس سلامت نیوز، پریسا ترابی متخصص تغذیه و عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با مصرف لبنیات جهت تأمین کلسیم در بدن اظهار داشت: همه گروه‌های سنی نیاز روزانه به مصرف لبنیات دارند و این مسئله در کودکان روزانه 2 تا 3 سهم، بزرگسالان 3 تا 4 سهم و زنان باردار حداقل 4 سهم است.

وی افزود: هر سهم یا واحد از لبنیات معادل یک لیوان شیر یا دو لیوان دوغ کم‌نمک یا نصف لیوان کشک با غلظت متوسط یا قوطی کبریت پنیر و یا یک کاسه ماست متوسط است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه لبنیات باید کم‌چرب استفاده شود گفت:‌به دلیل اینکه چربی لبنیات از نوع اشباع است مصرف پرچرب آن توصیه نمی‌شود و برای افرادی که مشکل در مصرف شیر به دلیل مسائل گوارشی دارند توصیه می‌شود از شیر کم‌لاکتوز استفاده کنند.

ترابی بیان داشت:‌برخی از نقاط کشور مصرف کشک‌های بومی بسیار بالا است و این مسئله در استحکام استخوان آنها اثر دارد. همچنین باید توجه داشت که مصرف لبنیات علاوه بر اینکه بافت استخوان را محکم می‌کند سلامت دندان و مینای آن و همچنین سلامت پوست را به همراه دارد.

وی یادآور شد: افراد بهتر است در کنار مصرف لبنیات و به طور کلی مواد غذایی حاوی کلیسم ویتامین D نیز اسفاده کنند که بیشتری منبع ویتامین D نور آفتاب بوده و این مسئله سبب فعال شدن پیش‌سازهای تولید ویتامین D در بدن می‌شود.

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  با بیان اینکه به شرط آلودگی هوا نور خورشید می‌تواند بخش اعظم ویتامین D افراد را تأمین کند گفت:البته این مسئله در سالمندان ضعیف‌تر بوده و در سنین بالا جذب ویتامین D کمتر انجام می‌گیرد.

ترابی خاطرنشان کرد: حداکثر جذب کلسیم در افراد تا 30 سالگی است و در واقع تا 30 سالگی جذب کلسیم نسبت به دفع برتری داشته ولی از 30 سال به بالا دفع کلسیم بیشتر از جذب آن خواهد بود بنابر این توصیه می‌شود از کودکی مصرف لبنیات زیاد باشد تا ذخیره کلسیم صورت گیرد.

این متخصص تغذیه نسبت به مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در دوران سالمندی تأکید کرد و گفت: وزارت بهداشت برنامه کشوری برای افراد بالای 60 سال داشته و در پایگاه‌های جامع سلامت مکمل‌های D و کلسیم توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مصرف مکمل‌های کلسیم در سالمندان سبب آسیب‌ به کلیه آنها می‌شود اظهار داشت: در صورتی که افراد از مکمل سیترات کلسیم استفاده کنند رسوبی برای آنها در کلیه نخواهد داشت و سیترات کلسیم نسبت به کربنات کلسیم بسیار بهتر است و روی جعبه حاوی این مکمل عنوان آن درج شده است.

 این متخصص تغذیه گفت: مادران باردار روزانه به یک  عدد مکمل ویتامین D با دوز هزار و سایر افراد ماهانه به یک عدد مکمل D با دوز 50 هزار نیاز دارند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha