معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام مصوبه نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در خصوص دو رشته جراحی عروق و طب سالمندی گفت: هدف این است که ضمن بهبود زندگی حرفه ای داوطلبان، نیازهای کشور در حوزه های مختلف تامین گردد.

تغییر وضعیت رشته جراحی عروق از رشته فوق تخصصی به دوره فلوشیپ

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام مصوبه نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در خصوص دو رشته جراحی عروق و طب سالمندی گفت: هدف این است که ضمن بهبود زندگی حرفه ای داوطلبان، نیازهای کشور در حوزه های مختلف تامین گردد.

به گزارس سلامت نیوزبه نقل از فارس، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تامین نیازهای کشور در رشته های مختلف را هدف اصلی برنامه های حوزه آموزش علوم پزشکی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در کشور ما برخی رشته ها در مناطق مختلف به شدت مورد نیاز است و لازم است به نحوی برنامه ریزی شود که، متخصصین مربوطه با کیفیت بهتری آموزش داده شوند و به موقع بتوانند در عرصه های بالینی ارائه خدمت نمایند.

لاریجانی با اشاره به وضعیت آموزش رشته جراحی عروق طی سال های گذشته گفت: افرادی که وارد مقطع فوق تخصصی این رشته می شوند لازم است تعهدات خود را به مدتی طولانی طی نمایند که این امر هم زندگی حرفه ای افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و هم باعث خلل در تامین نیازهای کشور می‌گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: طبق مصوبه نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مقرر شده وضعیت رشته جراحی عروق از رشته فوق تخصصی به دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) تغییر یابد و  ورود به دوره آموزشی این رشته از سال تحصیلی 99-98  از طریق آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی(فلوشیپ) صورت پذیرد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی الگوی رشد جمعیت کشور را یکی از مبانی تصمیم گیری در ارکان نظام سلامت کشور ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به پیش بینی ها جمعیت کشور ما به سمت سالمندی پیش می رود و طی دهه های آینده این گروه جمعیتی در کشور نیازمند خدمات بهداشتی و درمانی خاصی هستند که باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی از راه اندازی رشته طب سالمندی به همین منظور سخن گفت و اظهار داشت: این رشته در ابتدا به عنوان یک دوره تکمیلی تخصصی آموزش داده می شد که در دوره ای به صورت پایلوت به دوره تخصصی تبدیل شد.

لاریجانی با اشاره به وضعیت خاص مشکلات سلامتی دوره سالمندی گفت: متخصصین طب سالمندی لازم است با داشتن یک پیش زمینه قوی در طب داخلی و رشته های مرتبط از شرایط ویژه ای برخوردار باشند. لیکن با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که الگوی آموزش دوره تخصصی طب سالمندی جهت گسترش می تواند به فلوشیپ تبدیل شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب شد که از سال تحصیلی 1398-1397 رشته تخصصی طب سالمندان به فلوشیپ دوره های تخصصی تبدیل شود، گفت: از سال تحصیلی 1399-1398 طب سالمندی بصورت دوره‌های تکمیلی تخصصی بالینی از رشته های تخصصی بالینی و یا فوق تخصصی بالینی مرتبط و پذیرش از طریق آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی انجام خواهد شد.

وی در ادامه متذکر شد: دستیاران رشته تخصصی طب سالمندان که در حال حاضر در حال گذراندن دوره آموزشی تخصصی می باشند و فارغ التحصیل نشده‌اند، می توانند به تحصیل خود در همین رشته ادامه دهند و به عنوان متخصص طب سالمندان فارغ التحصیل شوند و در صورتیکه تمایل به ادامه تحصیل در این رشته تخصصی را نداشته باشند، با هماهنگی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور، دررشته دیگری در همان دانشگاه  و یا رشته–محل دیگری (متناسب با نمره خود درآزمون پذیرش دستیاری زمان پذیرش) می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha