سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 260030

یک متخصص ژنتیک سندرم "فریاد گربه" را اختلال ژنتیکی عنوان کرد که به راحتی با انجام آزمایش کاریوتایپ، می‌توان از تولد نوزادان مبتلا به این اختلال پیشگیری است.

سندرم "فریاد گربه" چیست؟

سلامت نیوز: یک متخصص ژنتیک سندرم "فریاد گربه" را اختلال ژنتیکی عنوان کرد که به راحتی با انجام آزمایش کاریوتایپ، می‌توان از تولد نوزادان مبتلا به این اختلال پیشگیری است.

به گزارس سلامت نیوز، دکتر علی بخشی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سندرم فریاد گربه اختلال ژنتیکی است، گفت: این بیماری ارثی نیست و امکان دارد پدر و مادر هر دو سالم  باشند و فرزند آنها بر اثر اختلال ژنتیکی به این سندرم مبتلا شود.

وی افزود: این نوع سندرم در اثر حذف بازوی کوتاه کروموزم شماره پنج رخ می دهد که متاسفانه موجب اختلالات اسکلتی و ذهنی در نوزاد متولد شده می شود.

بخشی تصریح کرد: نوزادان مبتلا به سندرم فریاد گربه دچار عقب ماندگی های ذهنی و اسکلتی شده، حالت صورت آنها تغییر کرده و چانه های آنها کوتاه می شود و صدایی زیر شبیه "صدای گربه" دارند که به همین علت این نوع سندرم به سندرم فریاد گربه نام گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: متاسفانه این نوزادان با توجه به مشکلات بسیار این اختلال، عمر زیادی ندارند و در زمان حیات آنها نیز هزینه های نگهداری و حمایت آنها بالا است.

بخشی راهکار موثر در خصوص این نوع اختلال را پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به این نوع سندرم دانست و بر انجام آزمایشات ژنتیک پیش ازتولد تاکید کرد.

وی افزود: مادران باردار باید در سه ماه اول بارداری آزمایش کاریوتایپ جنینی بدهند که با انجام این آزمایش اختلالات کروموزومی قابل تشخیص است و می توان از تولد این نوزادان پیشگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha