رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شهروند»: آلودگی هوا میزان رادیکال‌های آزاد بدن را افزایش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و زمینه ابتلا به بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مثل سرطان را فراهم می‌کند.

آلودگی هوا چه بر سرمان می‌آورد؟

سلامت نیوز:رئیس اداره بیماری‌های تنفسی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «شهروند»: آلودگی هوا میزان رادیکال‌های آزاد بدن را افزایش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و زمینه ابتلا به بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مثل سرطان را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ، پاییز‌ سال گذشته بود که وزارت بهداشت، خبر از مرگ ٤‌هزار و ٨١٠ نفر از ساکنان تهران در اثر آلودگی هوا در‌ سال ٩٥  و مرگ ١٢‌هزار و ٧٩٨ نفر در اثر ذرات معلق در ‌سال ٩٤ داد.  همان موقع عباس شاهسونی، رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت اعلام کرد که میزان غلظت ذرات آلاینده در ٢٥ شهر کشور، ٣١,٧ میکروگرم در مترمکعب بود که این عدد سه برابر آمارهای جهانی است.

او این را هم به حرف‌هایش اضافه کرد که افراد جان‌باخته، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی و قلبی و عروقی بودند که تحت تاثیر آلودگی هوا، بیماری‌شان شدت گرفته و درنهایت جان داده‌اند. مرگ ناشی از آلودگی هوا در آمارهای جهانی هم بالاست، تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، ٢٣‌درصد از مرگ‌ها، منتسب به عوامل محیطی هستند که مهمترین آنها آلودگی هواست. با همه اینها، کلانشهرهای تهران با آغاز فصل سرما و شروع پدیده وارونگی هوا دچار بحران سلامت می‌شوند. مهدی نجمی، رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت است که  توصیه‌هایی به ساکنان شهرهای آلوده می‌کند.

به گفته او، آلودگی هوا برای تمام افراد جامعه ضرر دارد و به همه آسیب می‌زند، اما بیش از همه کودکان، سالمندان و زنان باردار و گروه بعدی بیماران قلبی – ریوی را در معرض خطر قرار می‌دهد. اینها افرادی هستند که به آنها گروه‌های حساس یا پرخطر گفته می‌شود که باید به توصیه‌ها بیش از دیگران توجه کنند. این مسئول در وزارت بهداشت معتقد است که بهترین راه مقابله با آلودگی هوا ترک شهر است، اما با توجه به این‌که ممکن است خیلی‌ها توانایی این کار را نداشته باشند، پس بهتر است در خانه بمانند، در و پنجره را ببندند و جز برای ضرورت از خانه خارج نشوند.


آلودگی هوا چه بلایی به سرمان می‌آورد؟ رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی می‌گوید، آلودگی هوا میزان رادیکال‌های آزاد بدن را افزایش می‌دهد که همین اتفاق با تضعیف سیستم ایمنی بدن، زمینه ابتلا به سرطان را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر را با تشدید عفونت در بدن بالا می‌برد.

توصیه‌  رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت
به افراد  در شرایط هوای آلودگی
 از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، خودداری کنید.
 به همه افراد به‌ویژه کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به آسم و بیماران قلبی توصیه می‌شود تا حد امکان از منزل خارج نشوند.
برای تردد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.
 برای تردد از ماسک‌های مناسب و فیلتردار استفاده کنید. ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال تأثیر چندانی در جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به سیستم تنفسی ندارند.


 وقتی هوا آلوده است، درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا هوای آلوده وارد منزل نشود.
تا حد امکان جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوید و در معابر شهری حضور نداشته باشید، سعی کنید سفرهای غیرضروری در داخل شهر را حذف کنید.تمام ورزشکاران و شهروندان از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی مثل  دویدن و پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های ورزشی هوازی به‌ویژه در اوایل صبح خودداری کنند. افراد در روزهای آلوده آب بیشتری بنوشند تا با شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع تشنگی و خشکی دهان، اثرات ناشی از آلودگی هوا کاهش پیدا کند.افراد به‌ویژه در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است، از شیر، میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنند و مصرف تنقلاتی مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار را کاملا حذف کنند.آنهایی که در فضای باز فعالیت می‌کنند، باید پیش از خوردن غذا، دست‌ها و دهانشان را به‌طور کامل شست‌وشو دهند و پس از مراجعه به خانه حتما دوش بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha