مصرف خود سرانه و ناآگاهانه دارو و آنتی بیوتیك ها می تواند موجب اختلال و نارسایی در عملکرد کلیه ها و قلب شود.

سلامت نیوز :مصرف خود سرانه و ناآگاهانه دارو و آنتی بیوتیك ها می تواند موجب اختلال و نارسایی در عملکرد کلیه ها و قلب شود.

دکتر علی شمسا متخصص اورولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمنن بیان این مطلب اظهار داشت:‌ پرشکان با بروز برخی از بیماری ها در فرد مانند گلودردهای چرکی و عفونت های پوستی مصرف آنتی بیوتیک را توصیه می کنند مصرف خودسرانه و ناآگاهانه آنتی بیوتیک کلیه ها و قلب فرد را در معرض خطر قرار می دهند .

وی مصرف بی رویه دارو را از دیگر عوامل آسیب رسیدن به کلیه ها برشمرد و افزود: استفاده از تمامی داروها به ویژه خانواده مایسین ها باید زیر نظر پزشک انجام شود و پزشکان نیز موظفند در طول دوره درمان بیمار را از عوارض جانبی داروها آگاه کنند .

دکتر علی شمسا ایجاد وزوز در گوش و کاهش حجم ادرار را از نشانه های هشدار دهنده ایجاد اختلال در عملکرد کلیه ها در زمان استفاده از داروها عنوان کرد و گفت: بیماران در صورت مشاهده این عوارض باید به پزشک مراجعه کنند .

وی با اشاره به این كه افزایش اوره و کراتینین در بدن بیمار و نارسایی کلیه از عوارض مسمومیت های دارویی ناشی از مصرف ناآگاهانه و یا بی رویه آنتی بیوتیک ها است، ابراز داشت: در صورت بروز این عوارض پزشکان انجام دوره های  دیالیز (همودیالیز و صفاقی مداوم) را برای بازگشت کلیه ها به حالت طبیعی پیشنهاد می کنند .

این متخصص اورولوژی تصریح كرد: بیشتر بیماران دچار نارسایی حاد کلیوی در صورت وارد نشدن آسیب جدی به ساختار کلیه پس از چند نوبت دیالیز بهبود می یابند و در غیر این صورت بیمار برای انجام عمل پیوند معرفی می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha