«باد» امسال هم به کمک «تهران» آمد. همچون سال‌های گذشته که وقتی، همه شاخص‌ها به بالاترین حد خود می‌رسید، جز تغییرات جوی، هیچ نهاد و سازمان و مصوبه و بودجه‌ای نمی‌توانست از پس هوای آلوده پایتخت بر آید.

چه نهادی در کاهش آلودگی هوا کوتاهی می‌کند؟/باز هم باد به کمک تهران آمد

سلامت نیوز:«باد» امسال هم به کمک «تهران» آمد. همچون سال‌های گذشته که وقتی، همه شاخص‌ها به بالاترین حد خود می‌رسید، جز تغییرات جوی، هیچ نهاد و سازمان و مصوبه و بودجه‌ای نمی‌توانست از پس هوای آلوده پایتخت بر آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،اجرای طرح کاهش آلایندگی و الزام خودروها به داشتن معاینه فنی البته 2 کار ویژه‌ای بود که امسال را نسبت به سال های دیگر متمایز کرد. با این همه همچنان آلودگی هوا بعد از ترافیک، در صدر مشکلات پایتخت نشین‌ها قرار دارد.

 برخی نهادها هیچ همکاری با شهرداری نمی‌کنند
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عمده اختیار شهرداری برای کنترل آلایندگی خودروها را سخت‌گیری در معاینه فنی می‌داند و در این باره به «ایران »می‌گوید: ما این موضوع را در مرحله دوم طرح کاهش هم اعمال کردیم و نتیجه پیگیری‌های ما این بود که مجموعه‌ای از خودروها بویژه خودروهای سنگین که آلایندگی بیشتری تولید می‌کنند، تحت پوشش معاینه فنی قرار بگیرند. اما بقیه مواردی که در تولید این آلودگی نقش دارند از جمله «جاذبه جمعیتی فراتر از ظرفیت» ، «محدودیت شماره‌گذاری خودروها»، «کیفیت سوخت و خودروهای تولیدی» از حوزه اختیارات شهرداری خارج است.

علی پیرحسینلو با اشاره به آخرین سیاهه انتشار منابع آلاینده هوای تهران، به «ایران» می‌گوید: 70 درصد ذرات معلق موجود در هوا از طریق خودروها تولید می‌شوند که مهم‌ترین شاخص سنجش آلودگی هوا هستند. بخش قابل توجهی از این آلودگی، در حدود 53 درصد مربوط به خودروهای سنگین و دیزلی یعنی اتوبوس‌های شرکت واحد و غیر شرکت واحد و کامیون‌هاست. مسئولیت شهرداری تهران، ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای سنگین است. کاری که ما مسئولیت داشتیم و در مرحله دوم طرح کاهش هم آن را انجام دادیم. اما بخش دیگر این ماجرا، در حیطه وظایف دستگاه‌های اجرایی است.

اگر بپرسید این اتفاق افتاده، پاسخ منفی است و هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است. یعنی ما خودروهای دودزا را شناسایی کرده و ترددشان را محدود می‌کنیم، حتی گزارش هم می‌دهیم، اما برخورد قانونی که باید از سوی پلیس انجام شود، اتفاق نمی‌افتد. درحالیکه خودروهای سنگین بدون معاینه فنی مطلقاً اجازه تردد ندارند و اگر گزارش شود که دودزا هستند، باید متوقف شوند. ما درمورد اتوبوس‌های واحد این کار را انجام داده‌ایم، اما اتوبوس‌های غیر شرکت واحد درحالیکه تعدادشان بسیار کمتر است، اما آلودگی‌شان چند برابر اتوبوس‌های ماست که متأسفانه ما کنترلی روی آنها نداریم. نهادهای نظامی در این زمینه هیچ همکاری با ما نداشتند. حتی در پارکینگ خودروسازهای بزرگ بویژه سایپا، خودروهای آلاینده زیادی وجود داشت که اجازه تردد نداشتند.


پیرحسینلو با تأکید بر اینکه از ابتدای مهر تردد اتوبوس‌های شرکت واحد بدون معاینه فنی ممنوع است، می‌گوید: ما نمی‌توانیم بیش از این اعمال قانون کنیم و بقیه سازمان‌ها و نهادها باید پای کار بیایند، آنها ملزم به معاینه فنی هستند. جالب اینکه بازدید‌های هر روزه خودروهای سیار معاینه فنی از خودروهای سنگین از ابتدای مهر که مرحله دوم طرح آغاز شد تا 13 آذر ماه، نشان می‌دهد که از هزار و 586 خودروی سنگین طی این مدت، 20 تا 25 درصد آنها (در حدود 397 خودرو) فاقد برگه معاینه فنی بودند. متأسفانه پلیس با خودروهای دودزا برخورد نمی‌کند. اگرچه وعده داده‌اند که از سوم آذر، فرایند جریمه کردن خودروها آغاز شده است.
وی با بیان اینکه شهرداری در پیگیری اجرای طرح کاهش تاحد زیادی تنها بوده و سایر دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند، تأکید می‌کند: گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد بویژه در حوزه صنایع، هیچ دستگاهی به تعهدات و الزامات قانونی خود عمل نکرده است. هم‌اکنون حتی خودروهای 4 ساله که نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند، در معاینه فنی برتر مردود اعلام می‌شوند. درحالی‌که قانونگذار آنها را ملزم به دریافت معاینه فنی نکرده است!

برخورد شدید پلیس با خودروهای دودزا
پلیس البته با رد منفعل بودن در برخورد با خودروهای دودزا، به مردم اطمینان می‌دهد که با جدیت به‌دنبال خودروهای آلاینده است و از سوم آذر ماه نیز خودروهای سبک و سنگینی که فاقد معاینه فنی بوده‌اند، از طریق دوربین‌ها ثبت و جریمه شده‌اند. سرهنگ بذرافشان، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا دراین باره با اشاره به راه‌اندازی یک تیم مشترک از پلیس و شهرداری تهران برای برخورد با خودروهای دودزا در 28 محور بزرگراهی به «ایران» می‌گوید: این تیم برای نخستین بار چهارشنبه هفته گذشته در محورهای بزرگراهی مستقر شد تا میزان آلودگی خودروها را کنترل کند، براین اساس اگر خودرویی بالاتر از حد مجاز، آلودگی تولید می‌کرد، علاوه بر جریمه 45 هزار تومانی، فک پلاک شده و به پارکینگ منتقل می‌شد.


 خودروهای توقیفی تا دوشنبه این هفته در پارکینگ توقیف اولیه شدند و به رانندگان 10 روز فرصت داده شد تا نسبت به رفع نقص خودرویشان اقدام کنند. این تیم البته سال‌های گذشته هم فعال بود. اما امسال برای دومین بار با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها دیروز دوباره فعال شد. روز گذشته البته هیچ خودرویی به تعمیرگاه منتقل نشد و پلیس تنها به رانندگانی که خودرویشان دودزا بود، پلاک تعمیری داد تا طی 10 روز نسبت به رفع نقص خودرویشان اقدام کنند. پلاک تعمیری فقط برای همان یک روز اعتبار دارد و راننده‌ای نمی‌تواند با این پلاک در سطح شهر تردد کرده و تخلف کند.


وی با بیان اینکه این طرح خودروهای سنگین و سبک را شامل می‌شود، درباره آمار خودروهای توقیفی می‌گوید: این آمار باید از همه محورها جمع شده و سپس اعلام شود، اما طبق مشاهدات میدانی ما، تعداد زیادی خودروهای سنگین دودزا متوقف شدند که معاینه فنی نداشتند و حتی تعدادی با وجود معاینه فنی، باز دارای نقص فنی بودند که آنها را دوباره به مراکز معاینه فنی فرستادیم.سرهنگ بذرافشان تأکید می‌کند: اگر همه دستگاه‌ها مثل پلیس پای کارباشند، وضعیت به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. پلیس کماکان همچون گذشته درصورت آلودگی هوا، طرح زوج و فرد را از درب منزل پیاده خواهد کرد.

ثبت 14 آذر به‌عنوان آلوده‌ترین روز سال
اگرچه میانگین شاخص 24 ساعته گذشته دیروز، عدد 73 را نشان می‌داد که شرایط سالم تلقی می‌شود، اما ظهر دیروز، بتدریج با کاهش میزان ناپایداری جوی نسبت به روز گذشته، شاخص به عدد 81 رسید که بازهم شرایط سالم نامیده می‌شود. اما با تداوم این وضعیت تا ظهر امروز پیش‌بینی می‌شود که هوای تهران در آستانه ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد. خوشبختانه با افزایش وزش باد در بعد ازظهر امروز بتدریج از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد. همچنان چهاردهم آذر ماه با شاخص 151 به‌عنوان آلوده‌ترین روز با فاصله زیاد در صدر روزهای آلوده امسال قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha