چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 260107

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: شیوع سرطان در ایران نسبت به کشورهای منطقه کمتر است و در عین حال وزارت بهداشت به کنترل و پیشگیری از سرطان در سطح کلان توجه ویژه‌ای دارد.

تلاش برای کاهش مرگ ناشی از سرطان در کشور

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت گفت: شیوع سرطان در ایران نسبت به کشورهای منطقه کمتر است و در عین حال وزارت بهداشت به کنترل و پیشگیری از سرطان در سطح کلان توجه ویژه‌ای دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی با اشاره به میزان بالای مرگ ناشی از سرطان ها در دنیا اظهار داشت: در حاضر در ایران برای کاهش میزان سرطان ها در تلاش هستیم. برای مثال در کاهش آمار سرطان پستان موفق بوده‌ایم، اما نیازمند ارتقای شرایط در زمینه تشخیص زودهنگام و در حوزه درمان استاندارد هستیم. 

 
وی با بیان اینکه ثبت بیماری‌ها در بهبود دسترسی به خدمات و مدیریت منابع و مصارف موثر است، گفت: در خصوص نظام ثبت در بیماری سرطان تلاش کرده‌ایم تا اطلاعات پایه در مورد میزان بروز و شیوع سرطان و میزان دریافت خدمات مبتنی بر استاندارها را داشته باشیم.  


جان بابایی در ادامه افزود: همچنین در آموزش نیروهای انسانی متخصص در این حوزه سعی شده تا ضمن تربیت نیروها به منظور ارائه خدمات با کیفیت به مردم، توزیع متخصص را هدفمند کرده و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت را ایجاد کنیم.


معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: ساخت ۳ تیپ از مراکز تشخیص زودهنگام، مراکز تشخیص و درمان و مراکز جامع سرطان، براساس نیازمندی‌های موجود طراحی و مکان‌یابی شده است و در حال حاضر ۱٣٧ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان از این مراکز در حال ساخت و بهره‌برداری هستند.
جان بابایی با بیان اینکه از حدود یک سال پیش بر روی سامانه سیمای سرطان یا پرونده الکترونیک سرطان متمرکز شده‌ایم، گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری این سامانه به بهره‌برداری برسد. در این سامانه ثبت خدمات سرطان الزامی خواهد شد.  
وی ادامه داد: همچنین آیین نامه شیمی درمانی استاندارد مبتنی بر ارائه خدمات مناسب ابلاغ شده که براساس آن، خدمات ارائه شده ثبت خواهد شد و برای برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر شواهد در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  
جان بابایی اضافه کرد: برای تمامی داروهای گرانقیمت سرطان، گایدلاین (راهنماهای بالینی) و استاندارد خدمت تدوین و ابلاغ شده که برای این خدمات، سامانه ثبت طراحی شده است.


معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس این گایدلاین‌ها تا کنون در دو بیمه سلامت و تامین اجتماعی ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی کرده‌ایم زیرا اساس کار مبتنی بر خرید راهبردی خدمات است.


وی با بیان اینکه برای ثبت سرطان با وجود تلاش‌های ارزشمند کارشناسان سرطان دانشگاه‌ها در دو دهه گذشته و تولید گزارش های سالیانه در حوزه فرآیندها، زیرساخت ها و خروجی های ثبت مشکلاتی داشته ایم، گفت: برای رفع موانع ناشی از عدم یکپارچگی سامانه های قبلی ثبت سرطان، "سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات سرطان" (سیمای سرطان) طراحی شده است. براساس این سامانه، روند درمانی بیمار قابل رصد می‌شود. همچنین اطلاعات به صورت آنلاین از بخش پاتولوژی قابل دریافت است و در این سامانه تشخیص بیماری با پزشک درمانگر است.


بنابراعلام وبدا، جان بابایی در ادامه افزود: مراکز ارائه دهنده خدمات مانند شیمی درمانی و داروخانه های مرتبط نیز به این سامانه دسترسی خواهند داشت. با این شرایط، امکان ثبت خدمات و نسخه الکترونیکی نیز فراهم خواهد شد.


وی تاکید کرد: تلاش شده است که پوشش بیمه ای خدمات مرتبط بر اساس این سامانه باشد. همچنین خرید دارو، ارزیابی‌های دوره‌ای بیمار و طب تسکینی نیز بر همین اساس انجام شود. با توجه به فعالیت این سامانه می‌توان یک نظام ثبت پویا و آنلاین از تشخیص تا درمان و طب تسکینی برای بیمار ایجاد کرد.  
جان بابایی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات ویژه این سامانه، ارتباط با تمام سامانه‌های ملی حوزه سلامت است. گایدلاین‌ها نیز در این سامانه ثبت شده‌اند. این سامانه زیرساختی، برای استقرار نظام ارجاع بین شبکه بهداشت و مراکز تشخیص زودهنگام سرطان موثر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha