چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 26011

استادیار دانشگاه دندانپزشكی دانشگاه تهران گفت: هر كودك 6 ساله ایرانی به طور متوسط 6 دندان شیری پوسیده دارد.

سلامت نیوز : استادیار دانشگاه دندانپزشكی دانشگاه تهران گفت: هر كودك 6 ساله ایرانی به طور متوسط 6 دندان شیری پوسیده دارد.

به گزارش فارس، سیمین زهرامحبی در نشست خبری دومین كنگره سلامت دهان و اپیدمولوژی دندانی كه در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: پوسیدگی‌های دندان‌های كودك ایرانی از نوجوانان ایرانی بسیار بیشتر است به طوری كه به طور متوسط دندان‌های پوسیده نوزادان ایرانی 6 دندان است.

وی گفت: متأسفانه پوسیدگی‌ها در دندان‌های نوزادان كشورمان از نوجوانان بیشتر است و به طور متوسط هر كودك ایرانی 5 تا 6 ساله ایرانی دارای 5 تا 6 دندان پوسیده است.

وی افزود: پوسیدگی‌های دندانی كودكان كاملاً قابل پیشگیری است كه باید در این زمینه مادران تحت آموزش قرار گیرند.

محبی اظهار داشت: بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی باید همه كودكان از طریق خانواده‌ها تحت نظر پزشك معالج اطفال و پرسنل واكسیناسیون خود قرار گیرند زیرا به دلیل بسته بودن دهان و كمتر توجه كردن مادران به محیط دندانی كودك پوسیدگی دندانی در این قشر سنی به سهولت صورت می‌پذیرد.

محبی با بیان اینكه این پوسیدگی در سنین كودكی غیرطبیعی است و به علت تغذیه نامناسب صورت می‌گیرد گفت: این مسئله كه دندان كودكان شیری است و اگر خراب شود می‌افتد و دندان دائمی رشد می‌كند باور غلطی است زیرا دندان شیری كه به دلیل پوسیدگی یا زود كشیدن از بین برود باعث مشكلات دندانی در سنین بزرگسالی از جمله نیاز به ارتودنسی می‌شود.

وی با اشاره به اینكه تغذیه با شیر خشك و شیر مادر چون این مواد دارای قند هستند باید به طور صحیح به نوزاد و كودكان صورت پذیرد گفت: شیر دادن به كودكان و نوزادان در ساعات شب به دلیل اینكه بزاق دهانی كودكان شیرخوار بسیار كم است باعث ایجاد پلاك دندانی و متعاقبا پوسیدگی دندان آنها می‌شود.

محبی به تغذیه قطره آهن در كودكان و نوزادان اشاره كرد و افزود: قطره آهن دارای مواد قندی مضر نیست ولی به دلیل ناصافی‌ها در این نوع قطره اگر كودك و نوزاد مسواك نزند زمینه پوسیدگی در دندان‌های آنان ایجاد می‌شود.

محبی اظهار داشت: پوسیدگی دندان‌های شیری در خاورمیانه و به خصوص كشورهای عربی به دلیل مصرف بالای قند بسیار بالاست. در كشورهای توسعه یافته در این زمینه وضعیت بهتری دارند.

استادیار دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران تصریح كرد: كشورهای توسعه یافته در زمینه ویزیت و معاینه دندان‌های كودكان بر اساس روند مطلوب سازمان‌های بیمه كه مردم كشورهای خود را در زمینه پیشگیری بسیار تشویق می‌كنند در حوزه سلامت بهداشت دهان و دندان بسیار توانمند هستند.

محبی تصریح كرد: آموزش‌های لازم برای توانمندسازی و همچنین ارائه مشاوره‌‌ها و ویزیت دندانپزشكی در زمینه چگونگی حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان از جمله آموزش صحیح مسواك بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان كرد: در جوامعی كه ریسك خرابی دندان افراد آن كشور از جمله ایران بالا است استفاده از فلوراید به خصوص در سنین كودكی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد كه این مسئله نیز باید از طریق افرادی كه در خارج از حوزه دندانپزشكی حضور دارند با روش‌های ساده به مردم آموزش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha