چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸

افرادی که به تازگی حقوقشان کاهش پیدا کرده است با احتمال بیش‌تری ممکن است به افسردگی، ناامیدی و حتی مصرف مواد مخدر روی بیاورند.

سلامت نیوز : افرادی که به تازگی حقوقشان کاهش پیدا کرده است با احتمال بیش‌تری ممکن است به افسردگی، ناامیدی و حتی مصرف مواد مخدر روی بیاورند.
تعدادی از دانشمندان سعی کردند اثرات منفی کاهش حقوق را روی روح و روان افراد جامعه بررسی کنند. در این بررسی‌ها مشخص شد افرادی که دارای کم‌ترین میزان درآمد در یک جامعه هستند، بیش‌تر از دیگران ممکن است دست به خودکشی بزنند، دچار ناهنجاری‌های شخصیتی شوند و روزهای بیش‌تری از سال بدون روحیه هستند.

دکتر جیتندر سارین محقق ارشد این مطالعات از دانشگاه مانیتوبا در کانادا در این باره گفت: سیاست مداران و کارشناسان باید بیش‌تر نسبت به اثرات حقوق پائین روی روح و روان اقشار کم‌درآمد جامعه توجه داشته باشند.

نتایج به دست آمده از این تحقیقات که در نشریه روانشناسی عمومی به چاپ رسیده است با مطالعات قبلی هم سازگار است. در آن مطالعات هم مشخص شده بود رابطه مستقیمی بین درآمد پائین و ابتلا به ناهنجاری‌های روانی وجود دارد.

دکتر سارین و همکارانش برای مشخص شدن بهتر موضوع مطالعاتی را روی 35 هزار نفر در آمریکا، در دو مرحله متفاوت و به فاصله 3 سال انجام دادند. مهم‌ترین نکات مورد توجه دانشمندان متوسط درآمد هر فرد و وضعیت سلامت روانی و سابقه ابتلا به بیماری‌های روحی بود.

در این بررسی‌ها مشخص شد تقریبا یک پنجم افراد به نوعی از بیماری‌های روانی دچار هستند. به طور کلی، افرادی که دارای درآمد پائین هستند بیش‌تر از دیگران در خطر ابتلا به همه انواع بیماری‌های روانی هستند که از جمله آن‌ها می توان به افسردگی، ناامیدی، سوء مصرف مواد و مانند آن‌ها اشاره کرد.

برای مثال افرادی که کم‌ترین میزان حقوق را در کشور آمریکا دارند و به طور متوسط در سال کم‌تر از 20 هزار دلار درآمد کسب می‌کنند بیش‌تر از دیگران به مشکلات شخصیتی دچار شده و از خود رفتارهای ضد اجتماعی نشان می‌دهند. این در حالی است که احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در بین افرادی که دارای درآمد بالای 70 هزار دلار در هر سال هستند بسیار کم‌تر است. افرادی که دارای کم‌ترین میزان حقوق در جامعه هستند نیز بیش‌تر از دیگران به فکر خودکشی می‌افتند.

اندرو اسوالد اقتصاددان دانشگاه وارویک در انگلستان که رابطه بین پول و سلامت ذهنی را بررسی کرده است در این باره گفت: به طور کلی شواهد ما نشان می‌دهد درآمد پائین مردم را به سمت بیماری‌های روانی سوق می‌دهد، اما اثبات این موضوع چندان ساده نیست.

این در حالی است که افزایش درآمد می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات روانی مانند افسردگی یا ناامیدی را کاهش دهد. بالا بودن متوسط حقوق افراد جامعه به وضوح تاثیر خود را روی بهتر شدن وضعیت روحی مردم می‌گذارد. البته این حالت شاید برای بهبود ناهنجاری‌های شدید شخصیتی چندان کارایی نداشته باشد.

به این ترتیب دانشمندان معتقدند سیاست مداران و دست‌اندرکاران باید توجه بیش‌تری به اقشار کم‌درآمد جامعه داشته باشند و برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روانی در آن‌ها تمهیدات بیش‌تری بیندیشند. بیکاری نیز به همین شکل می‌تواند سلامت روانی اعضای جامعه را هدف قرار دهد.

مطالعات نشان می‌دهد نزدیک به 10 درصد از افراد بیکار دچار مشکلات حاد روانی هستند که حتی نیاز به بستری شدن در بیمارستان و قرار گرفتن تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی دارند. افراد بیکار با احتمال دو برابر نسبت به دیگران به طور جدی به خودکشی فکر می‌کنند.

در مجموع این مطالعات نشان داد داشتن شغل‌های پر استرس که در طی آن فرد هیچ کنترلی روی شرایط کاری خود ندارد و به اندازه کافی نیز پشتیبانی مالی نمی‌شود نه تنها هیچ سودی برای فرد ندارد، بلکه سلامت او را نیز تهدید می‌کند.

مشکلات مالی و نگرانی دائمی در مورد وضعیت اقتصادی در دراز مدت استرس فرد را افزایش می‌دهد و علاوه بر سلامت روحی، وضعیت جسمانی او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha