چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 260131

شناخت راه های موثر برای مراقبت از سلامت ریه ها کمی پیچیده به نظر می رسد.

سلامت ریه ها را با 7 گام موثر تضمین کنید

سلامت نیوز:شناخت راه های موثر برای مراقبت از سلامت ریه ها کمی پیچیده به نظر می رسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،انجمن ریه ایالات متحده 8 راه را برای ارتقای سلامت ریه و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی پیشنهاد کرده است:


کنترل آلاینده های داخل ساختمان: رطوبت داخل خانه را کنترل کنید. به عنوان مثال، از در حمام و آشپزخانه از فن های اگزاست استفاده کنید تا رطوبت را به بیرون هدایت کند. سطح رطوبت داخل را بین 30 تا 50 نگه دارید. وسایل اصلی مثل پمپ گرمایش و دستگاه تهویه مرکزی را به طور منظم توسط متخصص بررسی و نظافت کنید. سطوح را تمیز نگه دارید. سطوح مرطوب مثل وان حمام، زیردوشی و کانترهای آشپزخانه را تمیز و خشک نگه دارید. گرد و غبار را کنترل کنید. گرد و غباری که روی مبل ها و وسایل خانه می نشیند را مرتب تمیز کنید. سعی کنید ملحفه ها را با آب داغ شستشو دهید تا میکروبهای ریز آن از بین بروند. فرش و موکت را هم مرتب تمیز کنید. هوا را تهویه کنید. حتما هر روز مقدار کافی هوای تازه و تمیز وارد خانه کنید. موقع تمیز کردن خانه، نقاشی کردن آن یا وصل کردن موکت های جدید یا انجام سایر کارهای خانه پنجره ها را باز بگذارید.


افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها: مصرف آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کلی بدن اگرچه مفید است اما مواد غذایی سرشار از این مواد و گلوکوزینولات ها (ترکیبات بیولوژیکی و ضد سرطان به اثبات رسیده)، به عملکرد کارآمد ریه کمک می کند. برای مثال تحقیقات موسسه ملی سرطان در آمریکا نشان داده که افرادی که حداقل 5 وعده در روز سبزیجات چیلیایی مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل، خربزه و ... می خوردند، 50 درصد خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها کمتر است.
مصرف ویتامین دی: کمبود این ویتامین باعث تضعیف عملکرد ریه می شود. شیر و سبزی های برگ سبز منابع خوب ویتامین دی هستند. لازم است در روز حداقل 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا نور خورشید عالی ترین منبع دریافت این ویتامین است. سلول های پوستی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین دی را سنتز می کنند.


پیگیری علائم ریوی: این یعنی کسانی که دچار سرفه های طولانی مدت، برونشیت مزمن، آسم و یا بیماری های ریوی دیگر مانند بیماری انسدادی مزمن ریه هستند، نباید مشکلات تنفسی و علائم خود را نادیده بگیرند. همچنین در صورت درد در قفسه سینه، سرفه خونی، تجربه سرفه مزمن به مدت بیش از یک ماه و ... باید حتما با دنبال درمان های پزشکی بود. پزشک شما ممکن است یک درمان پیشگیرانه به عنوان مثال استنشاقی، برای کاهش علائم و جلوگیری از یک عفونت خطرناک تنفسی را تجویز کند.


فعالیت فیزیکی: ورزش های هوازی مانند پیاده روی و شنا ظرفیت تنفسی را با افزایش حجم ریه ها افزایش می دهد. از طریق ورزش می توانید اكسیژن بیشتری را به ماهیچه ها برسانید و تشكیل اسید لاكتیك را كاهش دهید. این كاری است كه ورزشكاران انجام می دهند. ورزش در حفظ سلامت ریه ها بسیار موثر است. متاسفانه بسیاری از افراد به خاطر مشكلات طولانی مدت ریوی از ورزش كردن هراس دارند. بخشی از آن به این علت است كه دوست ندارند دچار تنگی نفس شوند. ولی با شروع آرام و افزودن تدریجی مقدار ورزش می توانید تنفس خود را بهبود بخشیده و در نتیجه احساس راحتی بیشتری بكنید. افراد مبتلا به مشكلات شدید ریوی می توانند حتی با مقدار كمی ورزش از مزایای بسیاری آن سود برند. این كار را با حركات ساده دست و پا در حالی كه نشسته اید شروع كنید سپس خود را برای راه رفتن از اتاقی به اتاقی دیگر و بعد ها بیرون از خانه آماده سازید.


خرید محصولات سازگار با محیط زیست: نوسازی و بازسازی خانه اگرچه به بهبود ظاهر و زیبایی محل سکونت شما کمک میکند، اما می تواند سلامت ریه های شما را نیز در معرض خطر قرار دهد. اگر شما در حال استفاده از محصولاتی مثل رنگ، پشم شیشه، محصولات پاک کننده و عایق و ... هستید، باید بدانید که این محصولات حاوی گازهای مضر و ذرات سمی است. بهتر است این اقدامات در مناطقی که به خوبی حاوی تهویه مناسب و حفاظ تنفسی هستند، انجام شود. استفاده از رنگ های پایه آب و پاک کننده های عاری از مواد شیمیایی توصیه می شود و آنهم برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار.


اجتناب از دود سیگار: بدترین چیزی که می تواند ریه ها را در معرض انواع بیماری ها از قبیل بیماری های مزمن انسدادی ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن، و سرطان ریه، قرار دهد، دود سیگار است. انجمن سرطان کانادا ادعا می کند که حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، اصلی ترین علت ابتلا به سرطان ریه است و 85 درصد موارد ابتلا به این سرطان را می توان به دود سیگار ربط داد.

منبع:readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha