استرس، اختلال دنیای مدرن. موضوعی که خیلی‌ها آن را به‌عنوان یک اختلال نمی‌شناسند، اما زندگی روزمره تک‌تک ما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد تا تجربه‌اش کنیم.

چطور ترمز استرس را بکشیم‌؟

سلامت نیوز:  استرس، اختلال دنیای مدرن. موضوعی که خیلی‌ها آن را به‌عنوان یک  اختلال نمی‌شناسند، اما زندگی روزمره تک‌تک ما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد تا تجربه‌اش کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،شاید در چنین شرایطی است که دوستان و آشنایان راهکارهای تجربه شده خود را در اختیارتان قرار می‌دهند یا به صرافت آن می‌افتید که بخواهید با سرچ در گوگل راهکارهایی  برای فرار از آن بیابید؛ قبل از امتحان کردن این راه‌ها به یاد داشته باشید که استرس در حدواندازه نرمال آن بد نیست و گاهی  در شروع کارها کمک می‌کند تا شما نتیجه مطلوبی به دست بیاورید. زمانی که ما از استرس و تأثیر مخرب آن صحبت می‌کنیم منظور استرس مزمن است که کارایی افراد را پایین می‌آورد و گاهی زندگی طبیعی آنها را مختل می‌کند. در ادامه ما سری به زندگی شهروندان قرن بیست‌ویکمی زده‌ایم تا عوامل استرس‌زا آن را برای شما یادآوری کنیم و بگوییم این استرس‌ها می‌توانند چه بلایی سر بدن شما بیاورند.

عوامل استرس‌زای قرن ٢١
استرس و آثار مخرب آن تا جایی اهمیت دارد که تحقیقات بسیاری روی این مسأله صورت گرفته تا براساس نتایج آن از این آثار مخرب کاسته شود. به‌عنوان مثال براساس تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا (APA) ثابت شده قرن بیست‌ویکمی‌ها بیشتر از هر نسل دیگر اضطراب دارند و نمی‌توانند از پس تنش‌های جامعه بربیایند. جالب توجه است که جوانان نسبت به افراد مسن مضطرب‌ترند. گزارشات APA نشان می‌دهد ١٢ درصد قرن بیست‌ویکمی‌ها از بیماری‌های ناشی از استرس رنج می‌برند.
    بد خوابیدن: می‌توان گفت بیشترین عامل استرس‌زایی، بد خوابیدن است. کمبود خواب در بخش‌هایی از مغز که مربوط به نگرانی‌اند به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد. خوابیدن در ساعات متفاوتی از شب، وقت گذراندن پای لپ تاپ، تبلت و تلفن‌های همراه دلایلی هستند که باعث دیر خوابیدن می‌شوند.


    غذا نخوردن: مرتب غذا خوردن نه‌تنها در متابولیسم و تنظیم سطوح انسولین اثر می‌گذارد، بلکه به تعادل ذهنی نیز کمک می‌کند. کم آب خوردن، زیاد انتظار غذا را کشیدن یا نخوردن یک وعده غذایی می‌تواند منجر به عدم‌تعادل در سطح قند خون شده و متعاقبا گیجی، سردرگمی، لرز و اضطراب را به‌دنبال داشته باشد. چون غذا و آب نیازهای ذاتی بدنند.
    نوشیدن قهوه: قهوه نوشیدن به هشیاری و متمرکز شدن در کارهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند، اما ممکن است باعث عصبانی کردن و تحریک‌پذیری بیشتر فرد هم شود، مخصوصا اگر قبل از نوشیدن آن مضطرب باشد. همچنین  آب بدن را کم  و استرس را بیشتر می‌کند.
    استراحت نکردن: برخی بر این تصورند که فیلم دیدن قبل از خواب می‌تواند به زودتر خوابیدن‌شان کمک کند درحالی‌که نتیجه تحقیقات برعکس این تصور است. افرادی که قبل ازخواب فیلم می‌بینند مضطرب‌تر از کسانی‌اند که نمی‌بینند.

استرس چه بلایی سر بدن‌مان می‌آورد

استرس، واژه‌ای که شنیدنش هم احساس خوبی به آدم نمی‌دهد و این احساس بد زمانی شدت می‌گیرد که بدانیم با استرس داشتن که حالا بخشی از زندگی روزمره بیشتر آدم‌ها شده چه بلایی سر بدن‌مان می‌آید.
  ذهن‌تان را بهم می‌ریزد: یکی از آثار استرس مزمن، آثار شدید آن بر حافظه و توانایی یادگیری است. درواقع  استرس، سلول‌های مغز را نابود می‌کند.


  بیماری‌های قلبی و سکته در کمین‌اند: این درست است که هنوز ارتباط مستقیمی میان بیماری‌های قلبی و استرس مزمن اثبات نشده، اما فراموش نکنید استرس باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می‌شود، رگ‌های قلب را تنگ می‌کند و ضرب‌آهنگ آن را تحث‌تأثیر قرار می‌دهد. استرس غلظت خون را افزایش می‌دهد که هنگام خونریزی عامل مثبتی به شمار می‌رود. استرس فشار خون را افزایش می‌دهد و لایه‌ درونی رگ‌ها را تخریب می‌کند؛ زیرا استرس مزمن التهاب ایجاد می‌کند.


  سیستم ایمنی در خطر است: یکی از واکنش‌های طبیعی بدن این است که زمانی که خود را آماده روبه‌رویی با خطری می‌کند مبارزه با عفونت‌ها و میکروب‌ها را از لیست اولویت خود خارج می‌کند. استرس سیستم ایمنی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند. افراد مضطرب و افرادی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، بیشتر دچار عفونت می‌شوند و هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دچار عوارض شدیدتری می‌شوند.


  حواس‌تان باشد زود پیر نشوید: استرس مزمن بر توانایی بازسازی سلول‌های خونی اثر می‌گذارد. استرس همچنین بر ایجاد بیماری‌هایی مانند آرتریت (التهاب مفاصل)، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و عروقی که در سالمندان رایج است، تأثیر می‌گذارد.
  اضافه وزن و مشکلات گوارشی: استرس مزمن باعث مشکلات متعدد گوارشی می‌شود؛ زیرا در طول پاسخ به استرس از شدت فعالیت‌های گوارشی هم کاسته می‌شود. نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال، تُرش کردن و سندرم روده‌ تحریک‌پذیر از نشانه‌های رایج استرس مزمن هستند. استرس همچنین زخم معده و ورم روده را تشدید می‌کند. کورتیزول موجب انباشت چربی خطرناک شکمی و افزایش میل به چربی، نمک و شکر می‌شود. خوردن کربوهیدرات‌های ناسالم باعث تسکین رفتارها و کاهش عدم‌تعادل هورمونی ناشی از پاسخ به استرس می‌شود؛ اما اگر این رفتار تبدیل به عادت شود، ممکن است منجر به مشکلاتی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی شود.

بر استرس خود غلبه کنید
اگر دنیا هم بر سر شما خراب شد آرامش خود را حفظ کنید و راهکارهایی که در ادامه آمده‌اند را به یاد بسپارید.
    طرز فکرتان را تغییر بدهید: مهمترین نکته درباره استرس این است که در بسیاری از موارد، استرس  اشاره‌ای به مشکل ندارد بلکه نحوه درک شماست که موجب این واکنش می‌شود. اگر در کار خود با وظیفه دشواری روبه‌رو شدید با تغییر عقیده آن را به فال‌نیک بگیرید که از این طریق مهارت‌های شما تقویت می‌شود.  می‌توان یک زندگی پر از استرس و ناراحتی را به یک زندگی پر تکاپو و مهیج تبدیل کرد.
    به چیز دیگری فکر کنید: وقتی نوک لوله تفنگ روی پیشانی شما قرار می‌گیرد، بلافاصله به چیز دیگری فکر کنید. شما باید ذهن‌تان را منحرف کنید یا به عبارتی فکری که شما را دچار استرس می‌کند از خود دور کنید و به هر چیزی که در این زمینه مفید است فکر کنید.
    مثبت فکر کنید: وقتی برای انجام کاری به خود مطمئن نیستید (مثلا برای ارایه مطلب یا ملاقات با رئیس خود) بهترین کار این است که به یک کار موفق یا یکی از موفقیت‌های گذشته فکر کنید و در این حال، دایما موفقیت قبلی خود را به یاد آورید. دلیلی وجود ندارد که موفق نشوید.


 ذهن‌تان را آرام کنید؛ یک استراحت مختصر برای ذهن شما روشی بسیار موفق در کاهش یا کنترل استرس است. تصور کنید روی شن داغ ساحل دراز کشیده‌اید. باد خنکی از سمت اقیانوس به سوی شما می‌وزد و موج ساحلی در کنار شما غلت می‌خورد. اگر بدانید با این تصور چه آرامشی پیدا می‌کنید؟ داد بزنید یا گریه کنید: همیشه نمی‌توان در محل کار تمام احساس خود را بیرون ریخت؛ اما در بعضی جاها مثل دفتر کار شخصی، یا داخل خودرو این عمل هیچ اشکالی ندارد. دکتر میلر می‌گوید که «برای تخلیه احساسی که به‌ وجود آورنده استرس است، داد بزنید یا گریه کنید.»دوش آب‌گرم بگیرید؛ آب گرم برای کاهش استرس مفید است. وقتی مضطرب و عصبی می‌شویم، جریان خون در دست‌ها و پاهای ما کم می‌شود. آب گرم جریان خون را به حالت اول برمی‌گرداند و بدن را متقاعد می‌کند که در وضع خوبی به سر می‌برد و آمادگی استراحت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha