سلامت نیوز :فوق تخصص بیماری های عفونی كودكان گفت:‌ با توجه به افزایش مقاومت میكروبی در بیشتر نقاط جهان، برای مقابله با این معضل باید یك ارگان یا سیستم مستقل و كارآمد در كشور تشكیل شود.
 
دكتر  علی رضا ناطقیان  در آستانه هفته سلامت - 18 تا 25 فروردین - در گفت و گو با ایرنا، گفت:‌در حال حاضر در برخی دانشگاه ها تشكیلاتی برای مقابله با مقاومت میكروبی وجود دارد اما بررسی هدفمند و موثر این بحث، نیاز به یك تشكل مستقل و متمركز زیر نظر معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دارد.
وی ادامه داد: پس از راه اندازی این سیستم یا تشكل باید زمینه اجرایی و تعامل آن با بیمه فراهم شود تا از این طریق نظارتی بر نسخه های پزشكان و نحوه و میزان تجویز آنتی بیوتیك ها در كشور بوجود آید.
به گفته این متخصص كودكان، راه اندازی چنین تشكلی موجب می شود تا ضمن متمركز شدن تحقیقات در زمینه مقابله با مقاومت میكروبی و امكان استفاده از تحقیقات پراكنده در این زمینه توسط هیات های علمی دانشگاه ها یا سایر مراكز علمی فراهم شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به سرعت افزایش مقاومت میكروبی، گفت:‌ متاسفانه در سال های اخیر امكان دسترسی مردم به انواع آنتی بیوتیك و مصرف خودسرانه آن موجب شده تا هر فرد به محض بروز حتی یك سرماخوردگی ساده به داروخانه مراجعه نماید و هر نوع آنتی بیوتیكی متناسب با اطلاعات خود خریداری و مصرف كند.
وی ادامه داد: این افراد از این اصل غافل هستند كه چنین رفتاری نه تنها در خود آنان مقاومت میكروبی ایجاد می كند بلكه این مشكل را در جامعه نیز افزایش می دهد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: باید انجمن های تخصصی و فوق تخصصی در زمینه بیماری های عفونی و غیر عفونی برای سنین مختلف تشكیل شود تا بتوان جدیدترین اطلاعات در زمینه های مختلف تخصصی و درمان را به پزشكان و متخصصان ارایه كند.
ناطقیان گفت:‌ باید كمیته كنترل عفونت در هر بیمارستانی تشكیل شود تا عفونت هر بیمارستانی در این كمیته ها ثبت و نوع مقاومت میكروبی آن مشخص شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین حضور یك فارماكولوژیست بالینی در مراكز درمانی و بیمارستان های كشور را برای جلوگیری از مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها ضروری عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha