سلامت نیوز :مدیر كل مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: استفاده از وایتكس استاندارد برای ضدعفونی آب استخرها اشكالی ندارد چرا كه ماده موثره وایتكس همان هیپوكلرید سدیم است اما باید مراقب بود PH آب بالا نرود.

كاظم ندافی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش كه آیا در آب استخرها به جای كلر وایتكس ریخته می‌شود اظهار داشت: در آب استخرها 3 پارامتر كیفی آب از نظر كنترل كلر آزاد باقیمانده كه باید یك تا 3 میلی‌گرم در لیتر باشد تا بهداشتی تلقی شود، PH آب كه باید بین 7.2 تا 8 باشد و كدورت آب كه مربوط به ذرات معلق و میكروب آن است و باید كمتر از نیم NTU باشد اندازه‌گیری می‌شوند.

وی افزود: برای اینكه این شرایط در آب ایجاد شود باید آب استخرها با یك ماده مخصوص گندزدایی شود. مناسبت‌ترین ماده‌ای كه در حال حاضر وجود دارد هیپوكلرید سدیم است كه در واقع محلولی است كه 5 درصد آن كلر و بقیه آن آب است.

ندافی تصریح كرد: ماده موثره اصلی وایتكس هیپوكلرید سدیم، آب و هیدروكسید سدیم است كه ماده آخر برای سفیدكردن لباس و غیره به كار می‌رود. لذا از نظر كلی وایتكس با هیپوكلرید سدیم تفاوت چندانی ندارد و اگر به آب استخر اضافه شود همان اثری را دارد كه هیپوكلرید سدیم دارد.

وی اضافه كرد: باید در نظر داشت كه وایتكس گرانتر از هیپوكلرید سدیم است و هیچ عقل سلیمی از وایتكس برای گندزدایی آب استفاده نمی‌كند. لذا ضمن اینكه تفاوتی بین عملكرد این دو ماده نیست فكر نمی‌كنیم هیچ استخری برای ضدعفونی آب به سراغ وایتكس برود.

ندافی یادآور شد: اگر 20 قطره هیپوكلرید سدیم 5 درصد یا وایتكس را به یك لیتر آب اضافه كنیم این آب ضدعفونی شده و لذا اگر وایتكس استاندارد به جای كلر برای ضد‌عفونی استفاده شود اشكالی ندارد و فقط PH آب ممكن است به خاطر هیدرواكسید سدیم بالا رود كه باید كنترل شود.

وی گفت: وایتكس به هیچ عنوان وقتی در آب استخر اضافه می‌شود به هیچ وجه عوارضی برای سلامت انسان ایجاد نمی‌كند. فقط باید مراقب بود كه PH آب از حد مجاز بالاتر نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha