در کنار مناسبت های مختلف پزشکی و سلامت که درتقویم جهانی شناخته شده اند، برخی مناسبت های جالب نیز دراین فهرست خودنمایی می کنند.

خواص جادویی پرمصرف ترین نوشیدنی دنیا

سلامت نیوز: در کنار مناسبت های مختلف پزشکی و سلامت که درتقویم جهانی شناخته شده اند، برخی مناسبت های جالب نیز دراین فهرست خودنمایی می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،پانزدهم دسامبر مصادف با 24 آذر، یکی از این مناسبت هاست که به عنوان روز جهانی « چای» نام گذاری شده است.این روز می تواند بهانه ای باشد تا نگاهی کوتاه به انواع چای و فواید آن ها داشته باشیم؛ البته پیش از هر موضوعی، جالب است بدانید بعضی از انواع چای از گیاهی موسوم به Camellia Sinensia به دست می آید و روند متفاوت تخمیر برگ ها موجب عرضه انواع چای می شود.


 چای سبز
مردم چین و ژاپن، علاقه خاصی به این نوشیدنی دارند. چای سبز حداقل تخمیر برگ های چای را تحمل می کند و به همین دلیل، آنتی اکسیدان ها در حد بالایی حفظ می شود. وجود آنتی اکسیدان، عامل شهرت این چای به دلیل پیشگیری از پیری است.


از دیگر فواید چای سبز می توان به مقابله با استرس و افسردگی در دوران سالمندی اشاره کرد. همچنین این نوشیدنی احتمال ابتلا به سرطان های سینه، ریه، معده، پروستات و کولون را نیز کاهش می دهد و تاثیر خوبی در مقابله با تصلب شرایین دارد.
چای سبز، نوشیدنی خوبی برای طرفداران رژیم های لاغری است و از آن جا که در حفظ عملکرد مطلوب سیستم عصبی نقش دارد، می تواند در کاهش زمینه های بروز آلزایمر و پارکینسون مؤثر باشد.


چای سیاه
این نوع چای که مصرف زیادی در بسیاری جوامع از جمله ایران دارد، در پی تخمیر کامل و اکسیداسیون طولانی تر نسبت به دیگر انواع چای به دست می آید  و به همین دلیل رنگ و طعم آن بیشتر است. برخلاف تصور، چای سیاه نیز برای سلامت مفید است البته به شرط این که فاقد مواد و رنگ های افزودنی باشد.مقدار فراوان آنتی اکسیدان های فلاونوئید در کاهش زمینه ابتلا به پوکی استخوان خانم ها مؤثر است و همچنین از عروق خونی محافظت می کند. چای سیاه مانع احتباس آب در بدن می شود و به دلیل اتساع نایژه ها در بهبود تنفس مؤثر است و جذب گلوکز در بدن را به تاخیر می اندازد. همچنین چای سیاه جوشیده می تواند در بهبود اسهال مؤثر باشد.


چای سفید
این نوشیدنی که از جوانه های درخت چای تهیه می شود، تحت هیچ نوع تخمیری نبوده و طعم ملایم و شیرینی دارد. با این که چای سفید چندان کاربرد ندارد اما فواید سرشار آن برای سلامتی، باعث شده یکی از بهترین نوشیدنی ها به حساب آید.
براساس تحقیقات، تاثیر آنتی اکسیدانی چای سفید بسیار بیشتر از چای سبز است و می تواند از بروز پیری اندام ها پیشگیری کند و تاثیر بهتری در مقابله با سرطان نسبت به چای سبز داشته باشد.


 مقدار فراوان ویتامین های C و E در بهبود بیماری های ویروسی و باکتریایی نقش دارد و در طب چینی برای بهبود تب، دندان درد و سرخک از آن استفاده می شود.همچنین در کاهش LDL خون مؤثر است و مانع از تصلب شریان ها و ایجاد لخته های خونی می شود. خنثی کردن رادیکال های آزاد تحت تاثیر آنتی اکسیدان ها نیز باعث شفافیت پوست و پیشگیری از آکنه می شود.


چای اولانگ
این چای در نتیجه تخمیر کمتری نسبت به چای سیاه تهیه می شود  و طعمی شبیه میوه تازه و بسیار دلچسب دارد. این نوشیدنی در کاهش کلسترول خون مؤثر است و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می شود.


چای قرمز
چای قرمز یا چای ترش، برخلاف دیگر انواع چای از برگ های چای تهیه نمی شود و محصول بوته ای است که در آفریقای جنوبی می روید. این برگ ها پس از تخمیر، رنگ قرمز تندی پیدا می کند و به عنوان دمنوش سرد یا گرم کاربرد دارد.
چربی سوزی، تاثیر دیورتیک، آنتی اکسیدان های فراوان، خواب عمیق و مقابله با استرس، از جمله خواص این نوشیدنی محسوب می شود.


آن چه باید درباره « دم کردن» و مصرف چای بدانید
کیفیت آب، اولین شرط نوشیدن چای دلچسب است. دم کردن چای با آب کتری که چندین بار سرد و گرم شده و جوش آمده است، باعث تغییر طعم آن می شود.
هر نوع چای به دمای خاصی از آب جوش نیاز دارد. چای سیاه را باید با آب کاملا جوش دم کرد تا ترکیبات آن فعال شود.
اگر قصد دم کردن چای سبز را دارید، پس از جوش آمدن آب، آن را از روی حرارت بردارید و پس از 30 ثانیه در قوری بریزید. در خصوص چای سبز این فاصله 60 ثانیه خواهد بود.

چای اولانگ
چای اولانگ را می توان شبیه چای سبز یا سیاه دم کرد اما چای قرمز کاملا نیاز به آب جوش دارد.میزان دم کشیدن انواع چای نیز متفاوت است؛ چای سبز و سفید، پس از حدود 2 تا 3 دقیقه، چای سیاه پس از 3 تا 5 دقیقه و چای اولانگ پس از 4 تا 7 دقیقه قابل مصرف است.پس از دم کشیدن چای، آن را در قوری دیگری صاف کنید و نگذارید برگ های چای در نوشیدنی بماند.
در نوشیدن هیچ نوع از انواع چای افراط به خرج ندهید؛ به خصوص این که نوشیدن آن در شب موجب اختلال در خواب و پس از غذا نیز مانع جذب آهن می شود.میزان دم کشیدن انواع چای متفاوت است؛ چای سبز و سفید، پس از حدود 2 تا 3 دقیقه، چای سیاه پس از 3 تا 5 دقیقه و چای اولانگ پس از 4 تا 7 دقیقه قابل مصرف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha