طبق نتایج یک مطالعه جدید، افراد مسن مبتلا به دیابت با مشکلاتی در زمینه فکر کردن و حافظه مواجه هستند.

دیابت به سلامت مغز آسیب می رساند

سلامت نیوز:طبق نتایج یک مطالعه جدید، افراد مسن مبتلا به دیابت با مشکلاتی در زمینه فکر کردن و حافظه مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان مشاهده کردند در طول ۵ سال مطالعه، شرکت کنندگان مبتلا به دیابت شاهد روند کاهش در حافظه و فصاحت کلامی بودند.

محققان دانشگاه تاسمانیا استرالیا با استفاده از اسکن MRI مشاهده کردند مغز شرکت کنندگان در ابتدا کوچک تر بود اما میزان کاهش اندازه مغز در طول سال های که شرکت کنندگان تحت پیگیری بودند فرق نکرد.

«میشل کالیسایا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اگرچه حافظه و عملکرد اجرایی نظیر مهارت های فکری و برنامه ریزی در افراد مبتلا به دیابت با سرعت بالاتری کاهش می یابند، اما این مشکل همراه با کاهش در حجم و اندازه مغز نیست.»

این مسئله از نظر محققان تعجب آور است چراکه آنها انتظار داشتند کاهش حجم مغز در افراد دارای مشکلات فکری و حافظه به مراتب متداول تر باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «ما در آینده به رابطه بین عوامل پی خواهیم برد. اما پیام اصلی این است که دیابت نوع۲ بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که ابتلا به دیابت ریسک دمانس (زوال عقل) را در افراد دیابتی دو برابر می کند.

محققان در این مطالعه بیش از ۷۰۰ فرد ۵۵ تا ۹۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند. در سه مقطع زمانی متفاوت در طول این سه سال، شرکت کنندگان تحت آزمایش از لحاظ مهارت های فکری، برنامه ریزی و حافظه قرار گرفتند. هر بار هم اسکن MRI از مغزشان گرفته شد.

حدود نیمی از شرکت کنندگان با میانگین سنی ۶۸ سال مبتلا به دیابت نوع۲ بودند. میانگین سنی گروه بدون دیابت ۷۳ سال بود.

محققان دریافتند افراد دیابتی در تست مهارت های کلامی و فصاحت کلامی نمرات کمتری دریافت کردند. با این حال اسکن مغزشان حاکی از کوچک شدن حجم مغز نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha