سلامت نیوز :مشاور وزیر بهداشت گفت: هزینه‌های بیمارستان‌ها بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته و افزایش نیافتن مناسب تعرفه‌های پزشكی و حمایت نكردن دولت این خطر را در پی دارد كه بیمارستان‌های خصوصی نیز مختل و به سرنوشت بیمارستان‌های دولتی دچار شوند.

محمود طباطبایی در گفت‌وگو با  فارس، درباره عواقب تأخیر در تعیین تعرفه‌های پزشكی سال 90 اظهار داشت: هر عقل سلیمی درك می‌كند كه عدم تعیین تعرفه‌های پزشكی اداره بیمارستان‌ها را با اختلال شدید مواجه كرده است چرا كه هزینه‌ها بالا رفته اما درآمدهای پزشكی مانند قبل است.

وی گفت: جامعه پزشكی اعم از بخش دولتی یا خصوصی به جهت اداره كار روزمره درآمدهای مشخصی دارند به طوری كه در بخش دولتی بر اساس مصوبه‌ای حدود 50 درصد درآمد مورد نیاز بیمارستان باید از محل درآمد بیمارستان تأمین شود كه در بیمارستان‌های خصوصی این میزان به 100درصد می‌رسد.

وی تصریح كرد: در درآمدهای بیمارستان‌ها چند آیتم واضح، روشن و شفاف وجود دارد كه یكی موضوع تخت‌روز(هتلینگ) یعنی هزینه مربوط به ارائه خدمات بستری در بیمارستانی است.

طباطبایی اضافه كرد: دوم خدماتی است كه بیمارستان در آزمایشگاه، رادیولوژی و ویزیت سرپایی و كارهای جنبی كسب می‌كند و نهایتاً درآمدی است كه از محل درآمد پزشكان نصیب بیمارستان می‌شود.

وی تصریح كرد: در نتیجه محل تأمین هزینه‌های بیمارستان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی كاملاً واضح است. در بخش دولتی بر اساس قانون خودكفایی و اداره بیمارستان‌ها از محل درآمد حدود 50 تا 60 درصد این هزینه‌ها تأمین می‌شود و بقیه آن را دولت جبران می‌كند. اما در بخش خصوصی 100درصد هزینه‌ها باید از محل درآمدها تأمین شود.

طباطبایی گفت: محل هزینه‌ها نیز كاملاً مشخص است كه ابتدا حقوق و دستمزد است كه نزدیك 60 درصد كل هزینه‌های بیمارستان‌ را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به خود اختصاص می‌دهد. و بر اساس آخرین آماری كه مسئولان دولت ارائه كرده‌اند در بخش دولتی این میزان به حدود 65درصد هم می‌رسد اما در بخش خصوصی به دلیل مدیریت ممكن است به زیر 60 درصد برسد.

مشاور وزیر بهداشت در امر سلامت یادآور شد: حقوق و دستمزد كاركنان از اول فروردین هر سال طبق دستور‌العمل وزارت كار قابل اجرا است حال ممكن است در بخش دولتی 50 تا60درصد پرسنل طبق قانون كار عمل كنند ولی در بخش خصوصی 100درصد طبق قانون كار است. 28 اسفند هر سال بخشنامه وزارت كار برای بخش‌های خصوصی ابلاغ می‌شود و از اول فروردین قابل پرداخت است.

وی اضافه كرد: بر این اساس امسال 9.5 درصد حقوق و دستمزد افزایش یافته است و 9.5درصد هم روی بقیه آیتم‌ها دستور افزایش پرداخت داده شده است.

طباطبایی خاطرنشان كرد: از 40درصد بقیه درآمدها، 25 درصد مربوط به مواد غذایی و مصرفی است كه نمی‌توان آن را كم و زیاد كرد و روزمره باید چه برای بیمار و چه برای پرسنل غذا و مواد دیگر تهیه كرد از طرف دیگر برای كارهای روزمره پزشكی وسایلی مانند نخ و وسایل جراحی، ماسك، گاز و دیگر موارد خریداری شده است.

وی اضافه كرد: امروز آمار گرفته‌ایم و بر اساس آن مشخص شده است كه حدود 10 درصد هزینه بیمارستان‌ها هم مخصوص حامل‌های انرژی مانند آب، برق، گاز و تلفن است كه با این وجود فقط 5 درصد باقیمانده برای محل اعمال مدیریت باقی می‌ماند.

طباطبایی یادآور شد: این آمار به صورت مستند سالانه به وزارت بهداشت داده می‌شود در 3 ماهه آخر سال گذشته حامل‌های انرژی برق، گاز و آب به طور متوسط 60 درصد افزایش داشته است. به طوری كه برای گاز 160 درصد برای آب حدود 70 درصد و برای برق حدود 30 تا 40 درصد افزایش هزینه داشته‌ایم. لذا به طور متوسط 60 تا 70 درصد در آن 10 درصد هزینه حامل‌های انرژی بالاتر رفته است.

وی گفت: همچنین مواد غذایی و مواد مصرفی هم مانند گوشت، لبنیات و نان كه یارانه آنها برداشته شده است نیز درصدی افزایش داشته است. اما باید در نظر داشت كه قیمت مواد مصرفی پزشكی به مراتب بالاتر رفته است چرا كه باید از خارج تهیه شوند و شركت‌های خارجی هم پول خود را نقد دریافت می‌كنند.

مشاور وزیر بهداشت در امر سلامت خاطرنشان كرد: لذا دیده می‌شود از یك طرف كه هزینه‌ها افزایش یافته است و اگر جمع جبری همه هزینه‌ها را در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم كه 30 تا 40 درصد به طور متوسط هزینه‌ها بالاتر رفته است. اما با این وجود هنوز تعرفه‌های پزشكی جدید ابلاغ نشده است.

رئیس بیمارستان مهراد با بیان اینكه در سال‌های قبل تعیین تعرفه بخش خصوصی توسط نظام پزشكی انجام می‌شد اظهار داشت: البته بین وزارت بهداشت و نظام پزشكی اختلافاتی بود اما سر سال سازمان نظام پزشكی تعرفه‌های بخش خصوصی را اعلام می‌كرد و بیمارستان‌های خصوصی تكلیف خود را می‌دانستند. اما متأسفانه در بخش دولتی تعرفه‌ها در ماه خرداد و تیر و گاهی هم شهریور تعیین می‌شد كه علت آن اختلافاتی بود كه بین سازمانهای‌ بیمه‌‌ای و وزارت رفاه با وزارت بهداشت است.

طباطبایی گفت: هر عقل سلیمی درك می‌كند كه با وجود این هزینه‌ها بیمارستان‌ها دچار اختلال شدید شده‌اند چرا كه اردیبهشت‌ باید حقوق فروردین داده شود، مواد غذایی بیماران باید داده شود و برق و گاز و تلفن هم نمی‌توان كم و زیاد كرد. لذا هزینه‌ها سرجایش مانده است و اگر دولت به داد بیمارستان‌های خصوصی نرسد همان بلایی كه بر سر بیمارستان‌های دولتی آمد و به نوعی همه آنها دچار كسری بودجه شده‌اند سر بیمارستان‌های خصوصی هم می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha