رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، اقدامات این وزارتخانه در زمینه کنترل آسم را تشریح کرد.

برنامه وزارت بهداشت برای کنترل بیماری آسم

سلامت نیوز:رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، اقدامات این وزارتخانه در زمینه کنترل آسم را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهدی نجمی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل آسم گفت: به منظور استانداردسازی تشخیص، درمان و مراقبت بیماری آسم، اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با همکاری صاحب نظران و اساتید این حوزه، راهنمای ملی آسم را بر اساس استاندارهای بین‌المللی و با توجه به شرایط کشور برای پزشکان تدوین کرد. این راهنما در سایت‌های مختلف موجود و امکان بهره‌گیری از آن برای کلیه پزشکان فراهم است.

وی افزود: همچنین برنامه‌ای برای تشخیص، درمان و مراقبت آسم در سطح شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) طراحی شده است که در این برنامه بیماران مبتلا به آسم توسط بهورز یا مراقب سلامت و پزشکان سیستم بهداشتی شناسایی شده و خدمات تشخیص، درمان و مراقبت بیماری به صورت سطح بندی شده به این افراد ارائه می‌شود و بیماران تحت پیگیری و مراقبت مطلوب قرار می‌گیرند. همچنین در موارد لزوم، بیمار به سطوح تخصصی ارجاع شده و پس از دریافت خدمات مورد نظر به سطوح اولیه باز می‌گردد.

نجمی با بیان اینکه از جمله نکات مهم در کنترل بیماری آسم، آموزش بیماران مبتلا به آسم و پیگیری و مراقبت صحیح بیماری است، گفت: بسیاری از بیماران آسمی که به پزشک مراجعه کرده و دارو دریافت می‌کنند، پس از بهبود نسبی علائم، خودسرانه دارو را کم و زیاد و یا قطع می‌کنند. همچنین ممکن است بیمار روش صحیح استفاده از داروهای استنشاقی و وسایل کمک استنشاقی را نداند و یا در معرض تماس با عوامل خطر بیماری باشد. موارد ذکر شده از علل مهم عدم کنترل مناسب بیماری آسم است.

وی ادامه داد: بر همین اساس دربرنامه‌ تشخیص، درمان و مراقبت آسم در سطح شبکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری و کنترل آسم و پرهیز از عوامل خطر بیماری و همچنین نحوه استفاده صحیح از داروها و وسایل کمک درمانی توسط بهورز (مراقب سلامت) و پزشک به بیمار و خانواده وی داده شده و بیماران با فواصل زمانی مشخص توسط تیم سلامت پیگیری و مراقبت می‌شوند.

به گفته نجمی، این برنامه در حال حاضر در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور به صورت آزمایشی در حال اجراست و بعد از مشخص شدن نتایج اجرای طرح در این دانشگاه‌ها، در کل کشور اجرا خواهد شد.

رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در زمینه کنترل عوامل خطر بروز و تشدید بیماری آسم گفت: در زمینه عوامل خطر نظیر آلودگی هوا، مصرف دخانیات و ... باید توجه داشت که کنترل این عوامل خطر عمدتا از حوزه اختیارات وزارت بهداشت خارج است و نیازمند همکاری و مشارکت دیگر نهادها و سازمان‌ها نظیر شهرداری، وزارت صنعت و سازمان محیط زیست است. در همین راستا وزارت بهداشت سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط شامل چهار بیماری‌ قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت را تهیه کرده که این سند به امضای رییس جمهور و وزرای کابینه رسیده است.

وی افزود: در این سند نقش و وظیفه هر سازمانی برای کنترل عوامل خطر مشخص شده است و همه سازمان‌ها موظف شده‌اند که در این راستا با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند. در راستای اجرای این سند، تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت بهداشت و این سازمان‌ها منعقد می‌شد و کلیه سازمان‌ها موظف به ارائه گزارش از عملکرد خود هستند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha