یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: دستگاه های بدنسازی نصب شده در پارک‌ها چون از استانداردهای علمی و فنی برخوردار نیستند، برای افرادی که دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی هستند، قابلیت درمانی ندارد.

دستگاه های بدنسازی در پارک ها قابلیت درمانی ندارند

سلامت نیوز:یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: دستگاه های بدنسازی نصب شده در پارک‌ها چون از استانداردهای علمی و فنی برخوردار نیستند، برای افرادی که دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی هستند، قابلیت درمانی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر احمد باقری مقدم  افزود: هر چند استفاده از دستگاه های بدنسازی در پارک ها قابل قبول است، ولی رعایت استانداردهای علمی و فنی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. دستگاه های موجود در پارک ها به منظور آمادگی جسمانی پیش‌بینی شده اند و به هیچ وجه قابلیت درمانی برای افراد ندارند. بنابراین افرادی که دچار مشکلات اسکلتی عضلانی هستند از این وسایل برای بهبود بیماری نباید استفاده کنند.

وی گفت: در برنامه ورزشی سلامت محور در پارک ها چهار جزء مهم وجود دارد که عبارتند از تمرینات هوازی، تمرینات تقویت عضلات، تمرینات انعطاف پذیری مفاصل و تمرینات تعادلی که بر این اساس دستگاه‌ها باید طراحی و نصب شوند. ولی متاسفانه شاهد این هستیم که در خیلی از پارک ها این اصول رعایت نشده است. دستگاه ها باید از ثبات کامل از طریق فونداسیون ریزی صحیح برخوردار باشند، رنگ های مختلف بین قطعات ثابت و متحرک باشد، همچنین از حفاظ جهت تسمه ها، پولی ها، کابل ها و وزنه ها برخوردار باشند و در برابر شرایط محیطی، رطوبت بالا و اختلاف دمای زیاد استحکام و قدرت تحمل بالایی داشته باشند. بنابراین در صورت رعایت استانداردهای فنی فوق و توجه به اصول برنامه های ورزشی سلامت محور در دستگاه های موجود در پارک ها و نظم و ترتیب تمرینات مربوطه و آموزش به صورت تابلو اعلانات یا آموزش حضوری کارشناسان ورزشی این دستگاه ها قابل استفاده خواهد بود.

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود و نحوه بهره‌برداری این دستگاه ها در پارک ها نیاز به تجدید نظر جدی در ارتباط با چینش و رعایت استانداردهای مربوطه چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ علمی است در غیر این صورت می‌تواند این دستگاه ها به خصوص برای سالمندان و افراد با مشکلات جسمی خطرناک هم باشد. بنابراین توصیه می‌شود در پارک ها یک نفر کارشناس ورزشی در ساعت مشخصی که تعداد ورزشکاران به اندازه کافی وجود دارد، جهت امر آموزشی و نظارت به کارگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha