چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 26037
سلامت نیوز :پزشکان تاکید کردند ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند با خطر بروز سرطان ریه ارتباط داشته باشد.

به گزارش ایسنا، این پزشکان هنوز نمی‌دانند که آیا واکسن پیشگیری از سرطان دهانه رحم می‌تواند برای سرطان ریه هم کاربرد داشته باشد یا نه؟

پزشکان در بررسی‌های جدید خود دریافته‌اند که ویروس پاپیلومای انسانی که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و عامل بیشتر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است می‌تواند در بروز سرطان ریه نیز نقش داشته باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی مد گورو، دانشمندان آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در آزمایشات اخیر خود به وجود این رابطه پی برده‌اند. ویروس پاپیلومای انسانی همان ویروسی است که احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را در زنان بالا می‌برد و خوشبختانه اخیرا واکسن آن ساخته شده ‌است.

تا پیش از این، ارتباط آلودگی با این ویروس که ایجاد کننده زگیل ناحیه تناسلی است با سرطان گردن رحم به اثبات رسیده بود، اما اکنون محققان می‌گویند اگر این ویروس از دهان سر در بیاورد می‌تواند خطر سرطان‌های دهان را بالا ببرد و بنابراین پسران هم مانند دختران باید علیه این ویروس واکسینه شوند.

همچنین محققان اخیرا ویروس پاپیلوما ویروس انسانی را در برخی بیماران مبتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها ویروسی کشف کرده‌اند. طبق یک مطالعه دیگر که به تازگی بر روی سرطان سینه انجام گرفته است زنان جوان مبتلا به سرطان سینه بیشتر از زنان مسن‌تر احتمال دارد که به ویروس فوق آلوده باشند.

گروه ویروسهای پاپیلومای انسانی شامل بیش از صد گونه ویروس هستند. در سرطان، ویروس‌ها به خودی خود موجب بروز بیماری نمی‌شوند، اما می‌توانند فاکتوری اصلی در مجموعه فرآینده‌هایی باشند که به سرطان منجر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha