سلامت نیوز :عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با ابراز نگرانی از اعتبارات بهداشت و درمان در لایحه بودجه 90 تاکید کرد: بودجه واقعی حوزه بهداشت و درمان 22 درصد رشد داشته است، اما باز هم رشد بودجه حوزه بهداشت، 14 درصد از رشد معمولی بودجه کشوری کمتر است.

به گزارش ایسنا مسعود پزشکیان با اشاره به تلاش مجلس برای کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی مردم در قانون برنامه پنجم ( پرداخت 30 درصد از هزینه‌های درمانی از سوی مردم و 70 درصد از سوی دولت)، اظهار کرد: متاسفانه به این موضوع در لایحه بودجه سال 90 توجه نشده است؛ اما ظاهرا در گزارش‌هایی که مسئولان ارائه می‌کنند معتقدند که به امر تاکید شده است.

وزیر اسبق بهداشت و درمان کشور، با بیان اینکه بودجه دولت در لایحه 90 نسبت به سال 89، 42 درصد رشد داشته است، گفت: بودجه واقعی حوزه بهداشت و درمان 22 درصد رشد داشته است؛ اما با عددها و رقم‌هایی که مسئولان اضافه کردند این رقم را به 28 درصد رساندند که در این صورت اگر این رشد 28 درصدی را بپذیریم، باز بودجه حوزه بهداشت 14 درصد از رشد معمولی بودجه کشوری فاصله دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیازها و توقع‌های مردم در حوزه بهداشت و درمان را بیش از این افزایش 14 درصدی عنوان کرد و افزود: اگر این اعتبار به همین صورت در مجلس تصویب شود، مردم در سال آینده با مشکلات بیشتری در حوزه درمان مواجه خواهند شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در کمیسیون بهداشت و تلفیق پیگیر این هستیم که قانون برنامه پنجم توسعه به درستی اجرا شود؛ چرا که قانون برنامه بر این موضوع تاکید دارد که سرانه درمانی مردم افزایش پیدا کند و همچنین هزینه کمتری را در این رابطه پرداخت کنند.

بر اساس بند "ب" ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه‌های مستقیم مردم به حداکثر معادل 30 ‌درصد هزینه‌های سلامت، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی، کمک به تأمین هزینه‌های تحمل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی درمانی به درآمد اختصاصی و کمک به تربیت، تأمین و پایداری نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، 10 درصد خالص کل وجوه حاصل از اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها علاوه بر اعتبارات بخش سلامت افزوده می‌شود.

دولت موظف است اعتبار مزبور را هر سال برآورد و در ردیف خاص در لایحه بودجه ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منظور نماید تا برای موارد فوق‌الذکر هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha