سلامت نیوز :مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری از تدوین سند جامع جایگاه پرستاری در نظام سلامت در سال 90 خبر داد.

به گزارش فارس، محمد علی چراغی امروز در مراسم روز پرستار كه در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد اظهار داشت: روز پرستار بر حسب سیاستگذاری‌ها و تصمیمات جدید خبرهای بسیار خوبی به پرستاران ارائه شود. كه متعاقباً دغدغه همه ما نیز ارتقاء جایگاه پرستاری در سیستم نظام سلامت كشور است.

وی افزود: آنچه كه باید تغییر یابد نوع نگاه به پرستاری است زیرا پرستاری علم مراقبت از بیمار است ولی این جایگاه در نظام سلامت هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نكرده است.

چراغی اظهار داشت: ما در سال جاری برنامه روشنی داریم تحت عنوان تدوین سند جامع جایگاه پرستاری در نظام سلامت كه در این راستا در وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری و دانشگاه‌های علوم پزشكی نشست‌هایی خواهیم گذاشت تا با نگاه آینده پژوهشی اتفاقات بسیار روشنی در این زمینه صورت پذیرد.

رئیس دانشكده پرستاری دانشگاه علوم پزشكی تهران و مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری تصریح كرد: تدوین سند جامع جایگاه پرستاری در نظام سلامت باید به ارتقاء آموزش به بیماران منتهی شود و باید در این راستا مشاوره‌های پرستاری نیز ساختار اثرگذاری پیدا كند.

چراغی به شعار امسال هفته سلامت در روز پرستار از طرف سازمان جهانی بهداشت اشاره كرد و گفت: شعار امسال روز جهانی بهداشت تجویز منطقی دارو نامگذاری شده است كه این مسئله باید در حوزه پرستاری به صورت یك فرهنگ درآید كه در این زمینه نیز در دنیا فعالیت‌های بسیاری شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری گفت: باید شرایطی را فراهم كنیم كه به صورت عالمانه مصرف صحیح دارو در قالب گفتمان اخلاقی مباحث پرستاری مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بحث گفتمان اخلاقی در نظام سلامت باید در مسیری سوق یابد كه مشاهده كنیم كه در مبحث كرامت انسانی، عدالت، استقلال فردی و حرفه‌ای، اصل سود‌مندی و در مباحث رازداری در حوزه پرستاری در كجا قرار داریم. در این راستا باید شرایطی فراهم شود تا پرستار جایگاه مناسب خود را در نظام سلامت در جهت ارائه بهترین خدمات به مددجویان پیدا كند.

چراغی به ارتباط عرصه حوزه مامایی و بالینی در مباحث پرستاری نیز اشاره كرد و گفت: باید گفتمانی عالمانه همراه با متانت با برنامه ایجاد شود تا مشاهده كنیم كه جایگاه دانشكده‌های علوم پزشكی در مباحث مامایی و بالینی در حوزه پرستاری در چه مرتبه‌ای قرار دارد زیرا جایگاه پرستاری در حوزه بالینی باید ارتقاء یابد.

مشاور وزیر در امور پرستاری با اشاره به اینكه در مبحث ارتقاء درون سیستم بالینی در حوزه پرستاری ما در حال حاضر شاهد حضور 50 تا 60 هزار پرستار هستیم ولی متأسفانه كمتر از هزار پرستار دارای مدرك فوق لیسانس هستند و این امر در زمینه مدرك دكترا در حوزه بالینی نمره صفر می‌گیرند و حتی یك نفر دكترای پرستاری فعال در امور بالین نداریم.

چراغی خاطر نشان كرد: تحصیلات تكمیلی و دكترا باید در اولویت سهمیه‌های ورودی حوزه‌های بالینی در بخش پرستاری و مورد توجه اكید قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha