سلامت نیوز : مدیر شبكه بهداشت و درمان رامسر گفت: مصرف بی‌رویه دارو در ایران سالانه 400 میلیارد تومان را به هدر می‌دهد.

به گزارش فارس، ابراهیم ناظریان در جمع خبرنگاران علت اصلی بحث مقاومت‌های دارویی را تجویز نادرست جمع كثیری از پزشكان و فرهنگ عمومی مردم دانست.
وی افزود: با توجه به اینكه در آستانه هفته سلامت قرار داریم و شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 به دلیل اهمیت موضوع مقاومت به داروهای ضد میكروبی یك تهدید جهانی انتخاب شده باید همه ارگان‌های مرتبط وارد عمل شده و این تهدید جهانی را شناخته و با اطلاع‌رسانی به‌موقع و ارائه راه حل‌های مناسب با آن مقابله كنیم.
مدیر شبكه بهداشت رامسر اظهار داشت: تفكر و فرهنگ عمومی جامعه در خصوص مصرف خودسرانه دارو بزرگ‌ترین معضلی است كه در این راستا با آن مواجه هستیم كه باید تلاش كنیم تا فرهنگ عمومی مردم درباره مصرف صحیح اقلام دارویی به ویژه آنتی میكروبی‌ها را ارتقا بخشیم.
ناظریان ادامه داد: البته این عامل خود به تنهایی نمی‌تواند عامل و معضل اصلی باشد و ما باید سایر علل از قبیل تجویز نادرست دارو توسط برخی از پزشكان و یا تجویز دارو به میل بیمار توسط برخی از پزشكان و همچنین در اختیار قرار دادن داروهای بدون نسخه توسط داروخانه‌ها به دلایل مختلف و ... را نیز در نظر داشته كه باید برای مقابله با این تهدید جهانی گام برداریم.
وی در ادامه با اشاره به برخی از آمارهای جهانی خاطرنشان كرد: سالانه 25 هزار مرگ و میر در اروپا به دلیل مقاومت‌های دارویی ثبت شده است كه برای مقابله با آن یك ارگان نه تنها كافی نیست بلكه عزم جهانی و ملی را می‌طلبد.
ناظریان در ادامه با اشاره به این كه این معضل تنها انسان را تهدید نمی‌كند، تصریح كرد: با توجه به آمارهای موجود مصرف بی‌رویه داروهای آنتی بیوتیك و مقاومت‌های دارویی در دامپروری‌ها، صنایع شیلات، مرغداری‌ها و ... حدود هزار برابر انسان است.
وی بیان داشت: بر اساس آمارها هر ایرانی 4 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می‌كند و حتی در ایران 50 درصد نسخه‌های دارویی را آنتی بیوتیك‌ها تشكیل می‌دهند.
مدیر شبكه بهداشت و درمان رامسر در ادامه مصرف خودسرانه دارو را شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان عنوان كرد و گفت: ایران به لحاظ مصرف دارو جزو 20 كشور برتر دنیا بوده و در آسیا بعد از چین رتبه دوم را داراست.
وی تصریح كرد: این نه تنها برای سلامتی مضر بوده و آمار مرگ و میر را افزایش می‌دهد بلكه ضرر اقتصادی بالایی را نیز دارد به طوری كه مصرف بی‌رویه داروها در ایران سالانه 400 میلیارد تومان را به هدر می‌دهد.
وی در پایان مهم‌ترین برنامه‌های هفته سلامت امسال را نواختن زنگ سلامت در مدارس، همایش سلامت، كارناوال دانش‌آموزی، همایش پیاده روی، كارگاه‌های آموزشی و ... عنوان كرد و افزود: هدف و محوریت اصلی برنامه‌های ما اطلاع‌رسانی و آموزش در راستای ارتقای فرهنگ مصرف دارو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha