چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 26048
سلامت نیوز :با تولد فرزند جدید نوعی سرخوردگی، ناكامی، حسادت و رقابت‌ در فرزند اول ایجاد می‌شود.
دكتر فربد فدایی روانپزشك در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهارداشت:كودكان اول خانواده ضمن آنكه از امتیاز‌هایی برخوردار می‌شوند اما با مشكلاتی نیز روبرو خواهند شد .

وی با اشاره به اینكه توجه و محبت بیشتر پدر، مادر و دیگر افراد خانواده و سایر بستگان به فرزند اول باعث اعتماد به نفس و احساس مسئولیت در ا و می‌شود، گفت:در عین حال به علت آنكه پدر و مادر تجربه كافی برای پرورش فرزند اول ندارند ممكن است با تردید‌ها و نگرانی‌هایی در مورد مراقبت او مواجه شوند كه نوعی احساس ناامنی در كودك اول خانواده خواهد شد البته پدر و مادر تجربیات كافی خود را برای فرزندان دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند.

فدایی تصریح كرد:فرزندان اول معمولاً انتظارات بیشتری از افراد خانواده و جامعه دارند و تولد فرزند جدید خانواده نوعی شوك برای فرزند اول تلقی می‌شود زیرا او را از محبت انحصاری دیگران نسبت به او محروم می‌كند.

این متخصص تأكید كرد:با تولد فرزند جدید نوعی سرخوردگی ناكامی، حسادت و رقابت در فرزند اول ایجاد می‌شود زیرا قبل از تولد فرزند جدید تمام توجه پدر و مادر به او بوده است.
 

*فرزند اول مسئول‌تر، كارآمدتر و با استرس بیشتر روبرو است

فدایی تأكید كرد:فرزند اول خانواده با مسئولیت‌های بیشتری روبرو هستند واز او مسئولیت‌هایی بعنوان فرزند اول نسبت فرزندان كوچكتر انتظار می‌رود ضمن آنكه فرزندان كوچكتر محبت انحصاری پدر و مادر را از او گرفته اند .

این متخصص خاطرنشان كرد:فرزند اول خانواده مسئول‌تر، كارآمدتر و در عین حال با استرس بیشتر روبرو هستند.

فدایی به والدین توصیه كرد:برای تربیت و پرورش كودكان حد تعادل رعایت شود و از محبت بیش از حد و كم توجهی به فرزندان خودداری كرده و به صورت یكسان به همه فرزندان توجه و محبت نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha