روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت در این وزارتخانه اقدام به رصد اشتغال دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌ها شده و طرحی درحال اجراست که در آن اقدام به بررسی اشتغال دانشجویان متناسب با رشته‌های تحصیلی آنها شده است.

فارغ التحصیلان کدام رشته‌ها بیکارترند؟

سلامت نیوز: روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت در این وزارتخانه اقدام به رصد اشتغال دانش‌‌آموختگان دانشگاه‌ها شده و طرحی درحال اجراست که در آن اقدام به بررسی اشتغال دانشجویان متناسب با رشته‌های تحصیلی آنها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،طرحی که به گفته غلامی اجرایی شده و آمارهای بسیار مناسبی از آن به دست آمده و براساس آن رشته‌هایی که زمینه اشتغال مناسبی نداشته باشند، حذف خواهد شد. پیش از این هم آمارهای بسیاری از رشته‌های بدون بازار کار به میان آمده بود. مهر ماه امسال مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی وضع فعالیت اقتصادی جمعیت فارغ‌التحصیل یا درحال تحصیل دوره‌های آموزش عالی در ‌‌سال گذشته و تعیین نرخ بیکاری با استفاده از داده‌های آمارگیری نیروی کار در‌‌ سال ۱۳۹۶ پرداخته بود.


بر اساس این آمار، بیشترین نرخ بیکاری مربوط به گروه «حفاظت از محیط‌زیست» بوده، پس از آن دومین رشته علوم حیاتی و زیستی‌ و سومین رشته کم‌کار معماری و ساختمان‌سازی است و در رتبه چهارم رشته‌های علوم طبیعی و فیزیکی قرار دارد. این درحالی است که گروه بهداشت با ۸.۷‌درصد کمترین نرخ بیکاری را داشته است. آمار این رشته‌ها طی سال‌های گذشته تغییر چندانی‌ نداشته‌اند و همچنان می‌توان دید که در آمارهای ابتدای دهه ٩٠ هم فارغ‌التحصیلان رشته حفاظت از محیط‌زیست در رأس رشته‌های بیکار قرار داشته‌اند.


بر اساس تازه‌ترین اطلاعات از وضع «بیکاری فارغ‌التحصیلان»، جمعیت فارغ‌التحصیل و درحال تحصیل دانشگاهی‌ سال۹۴ معادل ۱۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر برآورد شده است که از این میزان ۴.۸‌میلیون نفر درحال تحصیل و ۷‌میلیون نفر نیز جمعیت فارغ‌التحصیل هستند.از ۴‌میلیون و ٨٠٠‌هزار نفری که درحال تحصیل هستند، حدود ۸۰۰‌هزار نفر (۱۷درصد) ضمن تحصیل دارای فعالیت اقتصادی بوده و شاغلند. همچنین بخشی از جمعیت درحال تحصیل و فارغ‌التحصیل دانشگاهی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند و در جست‌وجوی شغل نیستند.


بر اساس همین آمار در بین جمعیت ۷میلیونی فارغ‌التحصیل، ۳.۷‌میلیون نفر شاغل و ۹۰۰‌هزار نفر بیکار هستند. ضمن این‌که ۲.۴‌میلیون نفر از فارغ‌التحصیلان در جمعیت غیرفعال اقتصادی قرار دارند که جزو جمعیت بیکار جویای کار محسوب نمی‌شوند.
حالا براساس جدیدترین اظهارات وزیر علوم رشته‌هایی که زمینه اشتغال مناسبی نداشته باشند، حذف خواهند شد. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که آیا حذف رشته راهکار مناسبی برای مواجه شدن با مشکل اشتغال است؟ و چطور می‌توان رشته‌هایی مانند حفاظت از محیط‌زیست و معماری را از گردونه رشته‌های دانشگاهی حذف کرد؟ این سوالات درحالی مطرح است که پاسخی برای آنها مطرح نشده و حتی تاکنون جزییات طرحی که وزیر علوم از آن صحبت کرده هم، بیان نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha