مطالعات جدید اعضای انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد احتمال ابتلا به تومور در افرادی که در دوران کودکی سابقه لنفوم هوچکین دارند بیشتر است و غربالگری منظم سرطان در این افراد ضروری است.

غربالگری تومور در بازماندگان لنفوم هوچکین ضروری است

سلامت نیوز: مطالعات جدید اعضای انجمن سرطان آمریکا نشان می دهد احتمال ابتلا به تومور در افرادی که در دوران کودکی سابقه لنفوم هوچکین دارند بیشتر است و غربالگری منظم سرطان در این افراد ضروری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، لنفوم هوچکین نوعی لنفوم قلمداد می شود و لنفوم نوعی سرطان خون است که منشا آن گلبول های سفید خون و از گروه لنفوسیت ها هستند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،بر اساس مطالعات عوامل محیطی، ژنتیکی و عفونی در ابتلا به این بیماری نقش دارند. معمولا این بیماری از یک غده لنفاوی که بزرگ شده است آغاز می شود. رشد این غده به آهستگی ادامه می یابد و به تدریج غدد اطراف را نیز درگیر می کند. در موارد پیشرفته با ورود سلول های بدخیم به خون، طحال، کبد و مغز استخوان نیز ممکن است درگیر شوند. احتمال ابتلا در سنین 15 تا 40 سالگی و پس از 55 سالگی بیشتر است.


مطالعات جدید نشان می دهد افرادی که در کودکی به لنفوم هوچکین مبتلا شده اند، در سنین بالا بیشتر در معرض ابتلا به تومور قرار دارند و باید به طور مرتب غربالگری شوند.


این مطالعه با بررسی هزار و 136 بیمار که قبل از 17 سالگی به هوچکین مبتلا شده بودند نشان می دهد احتمال ابتلای این افراد به سرطان در بزرگسالی 14 برابر بیشتر از افرادی است که به این بیماری مبتلا نشده اند.


این مطالعه نشان می دهد احتمال ابتلا به سرطان های سینه، ریه، کولورکتال و تیروئید در این افراد به ترتیب 45.3، 4.2، 9.5 و 17.3 درصد است. استفاده از پرتو درمانی و داروهایی شیمی درمانی با دوز بالا می تواند از دلایل افزایش این احتمال باشد.
یکی از محققان این پروژه از بارماندگان این بیماریست و امیدوار است این یافته علمی منجر به استراتژی های غربالگری مفید برای بازماندگان این بیماری و سایر انواع سرطان باشد.
نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین Cancer منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha