چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 26050
سلامت نیوز :پژوهشگران به تازگی دستگاهی ساخته اند كه بیماران مبتلا به فشار خون بالا می توانند به جای مصرف دارو، با استفاده از آن فشار خون خود را كاهش دهند.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی شینهوا، در آزمایش های انجام شده این ابزار- كه سامانه رئوس ( Rheos System) نام دارد- توانست فشار خون را سه رقم كم كند؛ این در حالی است كه برای كاهش این میزان فشار خون فرد بیمار می بایستی سه یا چهار داروی اضافی بخورد تا این بیماری سخت درمان خود را كنترل كند.
آزمایش های بالینی این پروژه مهم بر روی 265 بیمار مبتلا به فشارخون بالا در 40 مركز درمانی در آمریكا و دو مركز در اروپا انجام شد و تمامی بررسی ها از مفید بودن این دستگاه جدید حكایت كرد.
دستگاه Rheos System, كه توسط شركت CVRx Inc در آمریكا ساخته شده است فشار خون را بطور مطلوبی تنظیم می كند.
این دستگاه كه با باتری كار می كند در زیر پوست و درنزدیكی ترقوه كاشته می شود و دو سیم از آن به دو رگ اصلی كاروتید كه مسوول خون رسانی به سر هستند متصل می شود.
دستگاه، گیرنده های خاصی را به نام گیرنده فشار شاهرگی در این رگها تحریك می كند كه در واقع تنظیم كننده اصلی جریان خون در بدن هستند. سپس این گیرنده ها پیام افزایش فشار خون را به مغز می فرستند كه واكنش بدن به آن عملكرد در جهت كاهش آن خواهد بود.بدن این كار را با آرامش دادن و منبسط كردن به عروق و كاهش ضربان قلب انجام می دهد.
به گفته محققان این نخستین دستگاهی است كه در مقیاس وسیع مورد آزمایش بالینی قرار می گیرد. این دستگاه جدید با فعال سازی سازوكار تنظیم جریان خون طبیعی بدن، فشار خون بالا را كاهش می دهد.
محققان می گویند باید پیش از اینكه این دستگاه برای كسب مجوز به اداره نظارت بر غذا و داروی آمریكا فرستاده شود، تحت آزمایش های بیشتری قرار گیرد.
نتایج این مطالعات در انجمن علوم پیشرفته آمریكا منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha