دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 260515

صبحانه خوب می‌تواند بر کاهش خستگی دانش‌آموزان سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آن‌ها تاثیرگذار باشد.

صبحانه؛ وعده مهم شاگرد زرنگ‌ها

سلامت نیوز:  صبحانه خوب می‌تواند بر کاهش خستگی دانش‌آموزان سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آن‌ها تاثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، صبحانه وعده غذایی است که نقش مهمی درتمرکز و افزایش قدرت یادگیری دارد. والدین هم با صرف صبحانه در محیط گرم خانواده می‌توانند مشوق کودکان خود برای خوردن صبحانه باشند.

اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، خود مشوق دانش‌آموزان برای صرف صبحانه خواهند بود. والدین باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند.

کودکان باید در طول ساعات درس، سطح قند خونی مناسبی داشته باشند. صبحانه خوب می‌تواند بر کاهش خستگی آن‌ها سر کلاس و افزایش گیرایی و تمرکز آن‌ها تاثیرگذار باشد.

صبحانه باید دو ویژگی داشته باشد؛ ویژگی نخست اینکه مقدار انرژی کافی در آن لحاظ شود و دوم اینکه انرژی طوری به بدن برسد که در طول ساعات بعدی، قند خونشان در سطح پایدار و ثابتی باقی بماند.

متاسفانه دیده می‌شود کودکان علاقه‌ای به خوردن مواد غذایی مفید ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات گرسنگی خود را برطرف کنند که این مشکل به دوران کودکی فرزندان برمی‌گردد.

ذائقه انسان‌ها از همان دوران کودکی و شروع تغذیه کمکی شکل می‌گیرد. پدران و مادران باید از همان زمان ذائقه فرزندان خود را به خوراکی‌های سالم عادت دهند زیرا تغییر ذائقه در سال‌های بعد بسیار دشوار خواهد بود.

صبحانه؛ وعده‌ای مهم برای دانش آموز

علیرضا پرهیز، یک محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: صبحانه، مهم ترین وعده غذایی برای دانش آموزان است چرا که مصرف صحیح صبحانه می‌تواند انرژی مورد نیاز دانش آموز در طول روز را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه نوجوانان و دانش آموزان در سن رشد هستند، اظهار کرد: با توجه به این مسئله باید به دانش آموزان تذکر داد تا در ابتدای غذای روح خود را کنترل کنند که یکی از این موارد می‌تواند بازی‌های کامپیوتری باشد.

وی بیان کرد: استفاده از خوراکی‌هایی مانند گلاب و زعفران در کنار غذاها نیز می‌تواند به گرمای بدن کمک کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی برای دانش آموزان است چرا که مصرف صحیح صبحانه می‌تواند انرژی مورد نیاز دانش آموز در طول روز را تامین کند.

پرهیز گفت: خوردن لبنیات برای دانش‌آموزان یکی از تاکیدات است که پنیر یکی از مواد لبنی است که دانش آموزان بیشتر از آن استفاده می‌کنند اما باید به این نکته توجه داشت که پنیر تنها باید با گردو مصرف شود در غیر این صورت مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ محلی، آبگوشت به دلیل داشتن گوشت گوسفند می‌تواند در رژیم غذایی دانش آموزان نقش مهمی را ایفا کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآور شد: در حال حاضر نوع تغذیه مردم به سمت و سوی مدرن پیشرفت کرده است و استفاده از فست فودها افزایش یافته است که باید به طور جدی این مسئله کنترل شود و رژیم غذایی سنتی شود.

لزوم استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی در صبحانه دانش‌آموز

زهره امیرپور، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تغذیه کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است و والدین باید به آن توجه کنند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند بیان کرد: دانش‌آموزان باید میان وعده سالم و مغذی را میل کنند تا در طول روز ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن آن‌ها حفظ شود.

امیرپور با اشاره به اینکه در میان وعده دانش‌آموزان باید از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود، تصریح کرد: والدین باید صبحانه سالمی مانند نان و پنیر و گردو و صبحانه‌های خانگی را برای نیمروز فرزند خود درنظر بگیرند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند تصریح کرد: دانش‌آموزان باید از مصرف آبمیوه، کیک، نوشابه و فست فود دوری کرده و از مواد مغذی در میان وعده خود بهره ببرند.

امیرپور خاطرنشان کرد: استفاده از مغزها، نخود، کشمش و برگه زردآلو در میان وعده دانش‌آموزان در مدرسه بسیار مهم خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha