شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
سلامت نیوز : اسفندیار رحیم مشائی گفت: پرستاری یك شغل قدسی است و از ریشه پرسش است، پرسش عاشقانه، عارفانه و عالمانه.پرستاران برای عشق ورزیدن به بیماران نباید گرفتاری و دغدغه داشته باشند و این تكلیف شرعی و عقلی دولت است كه برای رفع مشكلات آنها از هیچ تلاشی كوتاهی نكند.

به گزارش  فارس، اسفندیار رحیم مشائی، رئیس دفتر رئیس جمهوری امروز در مراسم روز پرستار كه در تالار وزارت كشور برگزار شد، افزود:‌ اینكه گفته می‌شود، فاصله حقوق پرستاران با سایر مشاغل زیاد است امری واقعی و غیر قابل انكار است كه باید برای جبران آن گامهای موثری برداشته شود.

وی ادامه داد: پرستاران مورد توجه رئیس جمهوری هستند و در سالهای اخیر نیز گامهای موثری برای رفع مشكلات آن در دولت برداشته شده است و تلاش می‌كنیم كه به تدریج فاصله حقوق و دریافتی پرستاران را با دیگر مشاغل به نحو مطلوبی كم و اصلاح كنیم.

وی گفت: از وزیر بهداشت هم انتظار داریم كه با انتصاب قائم مقام وزیر در امور پرستاری و دادن اختیارات و پشتیبانی مناسب بتوانند منویات و مطالبات جامعه پرستاری را پیگیری كنند تا پرستاران با امید و انگیزه بیشتری به كار خود ادامه دهند، مسئله حضور نظام پرستاری در شوراهای مرتبط در دولت هم خواسته‌ای منطقی است كه پیگیری می‌كنیم.

رحیم مشائی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه پرستاری، سرمایه گذاری در حوزه سلامت جامعه است، سلامت جامعه هم تنها جایی است كه ارزش سرمایه گذاری دارد، نیاز به ذكر ندارد كه اگر جامعه بخواهد پیشرفت كند و به افق های بالاتر برسد باید انسانهای امیدوار و سالم داشته باشد، جامعه‌ای كه ناسالم باشد قدرت تفكر، برنامه‌ریزی و رشد ندارد و این عبارت درستی است كه عقل سالم در بدن سالم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه كرد: ما برای حمایت از پیشرفت و رشد جامعه باید از پرستاران حمایت كنیم، حمایت از پرستاران حمایت از جامعه است، این یك تكلیف عقلی، مسئولیت ملی و یك وظیفه شرعی و دینی است.

وی گفت: كسوت پرستاری، كسوت علم مداری و كار عالمانه است، پرستار كارش را برمبنای علم انجام می‌دهد، امروز پرستاری در دنیا نه یك رشته بلكه رشته‌های متعدد است كه به علت دانش مدار بودن، توسعه یافته است.

رحیم مشائی ادامه داد: مسئله مهم دیگر روحیه انسانی است كه در این حرفه وجود دارد كه قیمت این شغل را بسیار بسیار بالا می‌برد، پرستار در كنار دانش و تجربه، حس نوعدوستی، همشهری دوستی و انساندوستی جهانی را در خود دارد كه بدون كار او تجویز پزشك و درمان ناتمام است و حتی به عنوان یك مشاور دلسوز در تشخیص و تجویز درست پزشك نقش آفرینی می‌كند.

وی ادامه داد: هر انسانی به محبت، عنایت و توجه نیاز دارد و به خصوص در وقت بیماری این نیاز بیشتر می‌شود به ویژه آنكه روحیه بیماران در حین بیماری آسیب می‌بیند، آدمی كه روحیه‌اش را از دست می‌دهد ضعیف می‌شود و ما به تجربه آموخته‌ایم كه مسائل روحی و روانی و محبت كردن در بهبود بیماری و گرفتاری موثر است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه كرد: هیج شاخصی وجود ندارد كه با آن بتوانیم محبت و انساندوستی پرستاران را سنجش كنیم اما پرستاری كه به بیمارش محبت می‌كند و به او امید می‌دهد هم انسان است و مشكلات خانوادگی و اقتصادی خودش را دارد. اگر مشكلاتش حل نشده باشد و به حداقل نرسیده باشد قدرت ایفای نقش خود را از دست می‌دهد.

وی گفت: هر كس دردی داشته باشد اول به پزشك و پرستار می‌گوید حال اگر پرستار درد و مشكل داشته باشد كجا باید برود، دولت باید به مشكلات پرستاران رسیدگی كند، و حق ندارد برای این كار منتی بگذارد، باید بر اساس برداشت‌های منطقی و اصول و مبانی عقلی و منطقی برای حل مشكل پرستاران سرمایه گذاری كند.

وی افزود: پرستاری یك شغلی قدسی است در مورد كلمه nurse در انگلیسی نمی‌دانم ریشه كلمه چیست اما در مورد كلمه پرستار در زبان قدرتمند فارسی، پرستار اسم فاعل از مصدر پرسش است، نگفته‌ایم، مراقبت‌گر یا مراقب، گفته‌ایم «پرستار»، پرستار در دایره عاشقی است و اوج عاشقی پرستیدن است كه فرد به دور بیمار خود می‌گردد و این به دور گشتن علامت محبت و عشق است.

وی ادامه داد: پرستار كسی است كه به گرد بیمار دور می‌زند و همه جا در اطراف بیمار خود است،‌ وقتی می‌گوییم دور چیزی می‌گردیم یعنی او را می پرستیم، پرستار یك عاشق است و جایگاه پرستاری، جایگاه عاشقی است.

رحیم مشائی گفت: بیمار كسی است كه امروز دور از خانواده خود، دور از پدر و مادر یا والدین خود در بیمارستان بستری است و همه ما می دانیم چنین وضعیتی چقدر سخت است در چنین زمانی این پرستار است كه با عشق ورزیدن و دور گشتن بیمار او را امیدوار نگه می دارد.

وی ادامه داد: ادبیات فارسی شوخی ندارد، این نگاه متعالی باید در دنیا تبیین شود و ما بابد با این نگاه به دنیا فخر بفروشیم كه از این زاویه به پرستار نگاه می‌كنیم، اما برای رسیدن به این نگاه متعالی و این افق بلند، مشكلات پرستاران باید به حداقل برسد، چون پرستار هم آدم است و مشكلات دارد و من امیدوارم كه بتوانیم با همكاری هم این مسیر را طی كنیم و هر روز شاهد رونق در جامعه پرستاری باشیم.

وی افزود: گر چه امروز رئیس جمهوری به علت مشغله‌های زیاد و مسائل مربوط به سفر استانی نتوانست در مراسم شما پرستاران حاضر شود اما مرا مأمور كرد كه سلام او را به شما برسانم و اعلام كنم كه در جلسه دیگری با حضور نمایندگان جامعه پرستاری با شما صحبت خواهد كرد.

وی گفت: امروز روز پرستار است كه در سالروز ولادت حضرت زینب(س) نامگذاری شده است، بسیاری معتقدند كه زینب به خاطر پرستاری از حضرت امام سجاد(ع) به عنوان پرستار معرفی شده است اما بالاتر از آن زینب پرستار نهضت عاشورا بود، اگر زینب نبود شاید حركت بزرگ امام حسین(ع) در تاریخ محو می‌شد.

رحیم مشائی ادامه داد: سنگینی ماجرای عاشورا را در شب عاشورا می‌بینیم كه زینب نماز شب را نشسته خواند اما سخنرانی او در مجلس كفر، نفاق و فساد در تاریخ به یادگار ماند و تا امروز از نهضت عاشورا پرستاری كرد و توانست فلسفه قیام عاشورا را در تاریخ جاودانه كند و امروز هم این افتخار ماست كه پیرو این مكتب هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha