رئیس كل سازمان نظام پرستاری از فاصله 20 تا 500 برابری حقوق پرستاران با پزشكان انتقاد كرد و گفت: رفع مشكلات جامعه پرستاری كه مهمترین آن حقوق پایین و كمبود كادر پرستاری است از توان وزارت بهداشت خارج است و حمایت همه جانبه دولت را طلب می‌كند.

سلامت نیوز :رئیس كل سازمان نظام پرستاری از فاصله 20 تا 500 برابری حقوق پرستاران با پزشكان انتقاد كرد و گفت: رفع مشكلات جامعه پرستاری كه مهمترین آن حقوق پایین و كمبود كادر پرستاری است از توان وزارت بهداشت خارج است و حمایت همه جانبه دولت را طلب می‌كند.

به گزارش فارس، غضنفر میرزابیگی عصر جمعه در مراسم روز پرستار كه با حضور اسفندیار رحیم مشائی در تالار وزارت كشور برگزار شد، افزود: حدود 170 هزار پرستار در بخش دولتی و خصوصی داریم و از نظر علمی نیز در مرزهای دانش پرستاری حركت می‌كنیم و اگر دولت از پرستاران حمایت كند به سرعت می‌توانیم به جایگاه اول منطقه از نظر پرستاری برسیم.

وی گفت: اولین كشور خاورمیانه هستیم كه استانداردهای خدمات پرستاری را برای 550 خدمت مختلف تعریف كرده‌ایم و 150 خدمت آن در موسسه استاندارد ملی ایران مراحل ثبت نهایی را می‌گذراند. همچنین پرستاران اولین گروهی هستند كه منشور اخلاق حرفه‌ای خود را تدوین كردند كه امروز رونمایی می‌شود.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری ادامه داد:‌ كشور ما اولین كشور خاورمیانه است كه مجوز ایجاد مركز تحقیقات شورای بین‌المللی پرستاری(ICN) را كسب كرد و از امروز دوره بین‌المللی رهبری در پرستاری اجرا می‌شود.

وی افزود: با این وجود جامعه پرستاری همچنان با مشكلات مهمی مواجه است كه با وجود تلاش و همكاری وزیر بهداشت حل نشده باقیمانده است و شاهدیم كه رفع این مشكلات در حد توان و اختیارات وزارت بهداشت نیست زیرا حل آنها نیازمند بودجه و حمایت جدی دولت در سطوح بالاتر از وزارت بهداشت است.

وی گفت: یكی از شاخص‌های مهم در حوزه پرستاری نسبت پرستار به تخت بیمارستان، جمعیت یا پزشك است كه باید به ازای هر تخت حداقل 2 پرستار و به ازای هر پزشك 3 پرستار یا به ازای هزار نفر جمعیت 3 پرستار داشته باشیم در حالی كه مثلاً به ازای هر تخت بیمارستانی اكنون بین نیم تا 0.7 پرستار در كشور داریم بنابراین تعداد پرستاران كشور حداقل باید دو برابر شود و حتی با استخدام 23 هزار پرستار نیز این نسبت به از 0.8 پرستار به ازای هر تخت فراتر نمی‌رود.

میرزابیگی ادامه داد: مشكل دیگر قدیمی بودن چارتهای مراكز بهداشتی و درمانی است كه اجازه استخدام نیروی جدید را نمی‌دهد، این چارتها حداقل مربوط به 10 تا 20 سال پیش است كه به روز نشده است این مسئله باعث سختی كار بیشتر پرستاران شده و انگیزه كار و خدمات مطلوب را از آنان می‌گیرد.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: مسئله دیگر تبعیض و فاصله حقوق دریافتی پرستاران و پزشكان است كه بین 20 و در مواردی تا 500 برابر با دریافتی یك پزشك فاصله دارد .

وی افزود: پرستاری هنوز در طرح ملی پزشك خانواده به درستی تعریف نشده است، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نشده است.

وی گفت: پرستاران تنها گروهی هستند كه در ایام تعطیل و عید و عزا سركار حاضر هستند و 80 درصد خدمات نظام سلامت به دوش پرستاران است در حالی كه نقش آنان در سیاستگذاری و تصمیم گیری نظام سلامت تقریباً صفر است ما خواستار ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت و وزارت رفاه و حضور نمایندگان جامعه پرستاری در شورای عالی سلامت و شورای عالی بیمه هستیم.

میرزابیگی اضافه كرد: با وجود دستور رئیس جمهوری برای استخدام پرستاران و كاهش ساعت كاری آنان، هنوز ساعت كاری پرستاران كاهش نیافته و حتی در مواردی شاهد افزایش ساعت كاری پرستاران هم بوده‌ایم،‌بنابراین اجرای هر چه سریعتر این قانون را از مسئولان دولت خواستاریم.

وی گفت: خواسته دیگر جامعه پرستاری اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و همكاری بیمه‌ها برای اجرای این قانون است كه متأسفانه این قانون هم هنوز اجرا نشده است،‌همچنین عضویت پرستاران در هیئت امنای بیمارستانها نیز خواسته دیگر جامعه پرستاری از وزارت بهداشت است كه امیدواریم امسال اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha