شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲

وزیر بهداشت از اختصاص 40 درصد ظرفیت پذیرش دانشكده‌های پرستاری به مردان و تأسیس رشته پرستاری سنتی خبر داد و گفت: برای هر 10 هزار نفر دو پرستار در تیم پزشك خانواده بكارگیری می‌شود.

سلامت نیوز : وزیر بهداشت از اختصاص 40 درصد ظرفیت پذیرش دانشكده‌های پرستاری به مردان و تأسیس رشته پرستاری سنتی خبر داد و گفت: برای هر 10 هزار نفر دو پرستار در تیم پزشك خانواده بكارگیری می‌شود.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی عصر جمعه در مراسم روز پرستار كه با حضور اسفندیار رحیم مشائی، در تالار وزارت كشور برگزار شد، افزود:‌ طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی درحوزه پرستاری در كشور داشته‌ایم كه آخرین آن رشد 58درصدی حضور پرستاران در سومین دوره انتخابات هیئت مدیره های نظام پرستاری بود كه از طریق وزارت بهداشت در 102 شهر برگزار شد كه امیدواریم با حضور آنان شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه باشیم.

وی افزود: اقدام مهم دیگر استخدام 23 هزار پرستار بود كه آزمون آن در اسفند پارسال برگزار شد و اكنون در مرحله گزینش هستیم به طوری كه تا یك یا دو ماه آینده این پرستاران وارد مراكز درمانی دولتی می‌شوند و بعد از آن شاهد كاهش ساعت كاری پرستاران خواهیم بود.

وحید دستجردی ادامه داد: استخدام 23 هزار پرستار در بیمارستان‌های طی یكسال در تاریخ وزارت بهداشت سابقه ندارد كه با تخصیص اعتباری بالغ بر 230 میلیارد تومان در سال اول از سوی دولت و بعد از تصویب مجلس محقق شد. این پرستاران فقط برای اجرای قانون ارتقای بهره وری كیفیت خدمات پرستاری و كاهش ساعت كاری پرستاران استخدام می شوند.

* استخدام جداگانه پرستار برای 15 هزار تخت بیمارستانی جدید

وی گفت: برای تخت‌های جدید وزارت بهداشت سرفصل جداگانه‌ای برای جذب پرستار خواهیم داشت به طوری كه برای 15 هزار تخت بیمارستانی ایجاد شده در دولت نهم و دهم و 45 هزار تخت بیمارستانی كه در مراحل مطالعه و طراحی است باید به طور جداگانه نیروی پرستار استخدام كنیم.

وی گفت: با ورود این پرستاران به سیستم تعداد پرستاران شاغل در بخش دولتی و خصوصی در كشور به 170هزار نفر می‌رسد و البته در در 130 دانشكده پرستاری كشور سالانه 7 هزار پرستار جدید فارغ التحصیل می‌شوند.

وزیر بهداشت افزود:‌ طی سال‌های اخیر ظرفیت پذیرش در دوره‌های كارشناسی ارشد و دكترای پرستاری 2 برابر شده است و اكنون در رشته‌های تخصصی پرستاری CCU، ICU ، NUCU و سوختگی كارشناسی ارشد پرستاری ترببت می‌كنیم و با برنامه ریزی به دنبال ایجاد رشته های تخصصی بالینی پرستاری دیگری هستیم.

* رشته‌های جدید تخصصی پرستاری در ایران

وی ادامه داد:‌ امروز در 15 رشته تخصصی پرستاری دانشجو جذب می‌كنیم، یكی از مهمترین این رشته‌ها، رشته پرستاری سالمندان است كه با توجه به روند پیری جمعیت كشور بسیار حائز اهمیت است در كنار آن به دنبال ایجاد رشته‌های جدید پرستاری مانند پرستاری دندانپزشكی، توانبخشی، نظامی، بالینی كودكان، پرستاری بالینی بزرگسالان، پرستاری بحران، ایدز، اعتیاد، پرستاری تسكین درد و بهداشت روان در مقطع كارشناسی ارشد و دكترا در كشور هستیم.

*افزایش پرستاران مرد در كشور

وحید دستجردی گفت: علاوه بر آن در دانشكده طب سنتی كه اكنون در دو رشته طب سنتی و داروسازی سنتی 150 دانشجو دارد به زودی رشته پرستاری سنتی هم ایجاد می‌شود، 10 درصد ظرفیت دانشكده های پرستاری نیز به بهیاران اختصاص یافته و 40 درصد ظرفیت پذیرش این دانشكده‌ها نیز به مردان و 60 درصد به زنان اختصاص یافته در حالی كه در گذشته فقط 20 درصد ظرفیت این دانشكده‌ها به مردان اختصاص می‌یافت به همین علت با كمبود پرستار مرد در كشور مواجه هستیم.

وزیر بهداشت اضافه كرد: مراكز تحقیقات پرستاری نیز به 14 مركز افزایش یافته و سالانه 2600 مقاله پرستاری در مجلات داخلی و خارجی به چاپ می‌رسد و در این حوزه نیز ما در مرزهای دانش حركت می‌كنیم.

* اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیازمند همكاری بیمه‌هاست

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز برای دولت بار مالی دارد و تا زمانی كه بیمه‌ها در این زمینه همكاری نكنند امكان اجرای كامل این برنامه نیست البته تا آن زمان قرار است به طور آزمایشی در 10 بیمارستان تهران اجرا شود تا مشكلات این طرح در عمل مشخص شود.

* پرستاران در طرح پزشك خانواده

وی گفت: در طرح پزشك خانواده نیز 2 نفر از 14 عضو تیم سلامت پرستار خواهند بود كه به عنوان مشاور سلامت و در حوزه پیشگیری كه روح اصلی طرح پزشك خانواده است نقش اصلی به عهده پرستاران خواهد بود.

*بیمارستانهای هیئت امنایی از وزارت بهداشت مستقل می‌شوند

وحید دستجردی اضافه كرد: پرستاران در هیئت مدیره‌های بیمارستانهای دولتی نیز عضو خواهند بود و به این ترتیب جایگاه پرستاری در نظام سلامت ارتقا می‌یابد به طوری كه در آینده نزدیك به سمت استقلال بیمارستان‌های هیئت امنایی از وزارت بهداشت خواهیم رفت، فعلاً در مراحل ابتدایی دولت از این مراكز حمایت مالی می‌كند ولی با توجه به محدودیتهای بودجه در آینده نزدیك این مراكز مستقل و خودكفا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha