شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 26064
سلامت نیوز :رئیس قوه مجریه می گوید به تامین اجتماعی بدهکار نیست، ولی مسئولان مختلف می گویند دولت میلیاردها تومان به این صندوق بدهی دارد
رئیس قوه مجریه می گوید به تامین اجتماعی بدهکار نیست، ولی کارشناسان ارشد این سازمان و مسئولان وزارت رفاه می گویند دولت فقط یک قلم 23 هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری به این صندوق بدهی دارد.

با این همه، محمود احمدی نژاد در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در مقابل سئوال خبرگزاری کارگران ایران گفت: "دولت به جایی بدهی ندارد یعنی کاری نکرده است که بدهی ایجاد کند. وقتی گفته می‌شود که دولت بدهی دارد یعنی از جایی قرض گرفته و پس نداده است، در حالی که اینطور نبوده و اینها تعهداتی است که دیگران برای دولت ایجاد کرده‌اند."

وی در توضیح این نقطه نظرش افزود: " دولت تعهدی نداده است و بدهکار نیست، ولی انشاءالله کمک خواهیم کرد و همیشه هم به سازمان تامین اجتماعی کمک کرده‌ایم."

ولی حقوقدانان مجلس می گویند مسئله بدهکاری دولت به تامین اجتماعی، موضوعی قانونی است که طبق مصوبات قانونی دولت موظف به پرداخت آنهاست. برخی از مسئولان وزارت رفاه نیز مبلغ بدهی دولت در خصوص پرداخت 3 درصد از حق بیمه، یعنی سهم بیمه بیکاری را 23 هزار میلیارد تومان عنوان کرده اند.

این مبلغ، اضافه بر چیزی است که فعالان کارگری می گویند دولت مستقیما از صندوق تامین اجتماعی برداشته است. دبیر اجرایی خانه کارگر تهران در این باره به خبرآنلاین می گوید: "دولت در برخی برهه ها به دلیل کسر بودجه، مبالغی را از تامین اجتماعی به عنوان وام دریافت کرد تا با آن حقوق بخشی از کارمندان خود از جمله فرهنگیان را پرداخت کند. برای همین، این بدهی ها نه تنها به عنوان قرض و دین بر عهده دولت است، بلکه تعهدات قانونی دولت درباره پرداخت قسمتی از حق بیمه به این سازمان نیز، یک بدهی قانونی محسوب می شود و باید پرداخت شود."

دولت در مقابل این بدهی، چه موضعی گرفته؟ علنی ترین اظهار نظر در این باره را محمود احمدی نژاد دو روز پیش اعلام کرد: "هیچ کدام از این اعداد درست نیست و دولت هیچ بدهی ندارد. اینها تعهدی است که به دوش دولت گذاشته‌اند و دولت هم هر موقع پول داشت، این تعهد را می‌دهد. عده‌ای می‌روند لابی و رایزنی می‌کنند و بر دوش دولت تعهدی می‌گذارند، ولی به هر حال هر چقدر متعهد باشیم پرداخت خواهیم کرد."

طلب از دولت، دفاع سنتی تامین اجتماعی

همیشه بحث عدم مدیریت کامل و کافی در صندوق تامین اجتماعی به عنوان یکی از اصلی ترین موانع خروج از بحران در این سازمان حمایتگر بزرگ، مطرح بوده، به قسمی که نایب رئیس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی، با طرح کسر بودجه 3 هزار و 500 میلیارد تومان در سال این صندوق، از سوء مدیریت در این نهاد با خبرآنلاین سخن گفته بود.

هادی مقدسی در مصاحبه خود  با خبرآنلاین اعلام کرده بود مدیران تامین اجتماعی قدرت و مدیریت عبور از بحران فعلی را ندارند و وزیر رفاه و تامین اجتماعی برای انتساب این مدیران، باید به مجلس پاسخ دهد.

حالا صادق محصولی، وزیر رفاه به مجلس پاسخ بدهد یا ندهد، برخی از نمایندگان مجلس معتقدند مسئله طلب تامین اجتماعی از دولت، بدل به دفاع سنتی مدیران این صندوق برای پاسخ به انتقادات متعدد از عملکرد آنها شده. مجید نصیرپور، عضو کمیسیون اجتماعی در این مورد به خبرآنلاین گفته بود: "چندسالی می شود که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و همین هم باعث می شود که هرگاه از کم بودن حقوق بازنشستگان و افزایش نیافتن آن انتقادی می شود، اولین پاسخی که مدیران سازمان تامین اجتماعی می دهند همین بحث بدهکاری هاست."

وی همچنین از انتظار خود از رئیس اجتماعی گفته بود که دولت را مجاب کند تا با فرستادن لایحه هایی به مجلس مشکل را رفع کند. ولی اکنون دولت به نظر می رسد با پاک کردن صورت مسئله، به طور کلی منکر بدهی به تامین اجتماعی شده و آن را نتیجه "لابی" عده ای می داند که برای دولت "تعهد" ایجاد می کنند.

صندوق تامین اجتماعی بزرگ‌ترین نهاد بیمه در ایران است و حدود سی میلیون نفر را زیر پوشش خود دارد. در حال حاضر ۴۳ درصد از جمعیت کل کشور که ۶۶ درصد آن جمعیت شهری است تحت پوشش مزایای سازمان تامین اجتماعی است و این نهاد به بیش از یک میلیون نفر مستمری می‌پردازد.

بسیاری از کارشناسان علاوه بر عدم پای بندی دولت به تعهداتش، شرایط اقتصادی، بیکاری و مهاجرت کارگران خارجی را در پیدایش وضعیت فعلی این صندوق موثر می‌دانند.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha