چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱

روز گذشته همچون چند سال قبل خبر آتش سوزی در یکی از مدارس کشور خبرساز شد. این در حالی است که هنوز افکار عمومی آتش سوزی دانش آموزان شین آباد را فراموش نکرده و کودکان آن روزگار که هم‌ اکنون نوجوانان این مرز و بوم هستند، با چالش‌های متعدد مواجه هستند.

چراغ نفتی باز هم حادثه آفرید

سلامت نیوز روز گذشته همچون چند سال قبل خبر آتش سوزی در یکی از مدارس کشور خبرساز شد. این در حالی است که هنوز افکار عمومی آتش سوزی دانش آموزان شین آباد را فراموش نکرده و کودکان آن روزگار که هم‌ اکنون نوجوانان این مرز و بوم هستند، با چالش‌های متعدد مواجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،در حادثه آتش‌ سوزی یک دبستان در زاهدان چهار دانش آموز دچار حریق شدند که دو نفر از آنها فوت کردند. باید دانست که حال جسمی دو دانش آموز دیگر نیز خوب نبوده و وضعیت وخیمی دارند. مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این باره گفت: این واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان در خیابان مصطفی خمینی ۲۳ زاهدان بود که طعمه حریق شد. فریبرز راشدی افزود: این مرکز آموزشی دارای ۵۹ کودک بود که بلافاصله بعد از حضور تیم‌های آتش نشانی این کودکان از محل حادثه خارج شدند. همچنین به دستور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده این وزارتخانه برای بررسی حادثه آتش سوزی مدرسه در زاهدان، عازم استان شد.

پیش ‌دبستان و دبستان غیردولتی دخترانه اسوه حسنه ساعت 9 صبح روز گذشته 27 آذر، دچار آتش‌ سوزی شد. بر اساس گفته‌های مسئولان امر روشن کردن چراغ نفتی دلیل بروز این حادثه شده است. این در حالی است که تاکنون درباره ایمنی در مدارس و الزامات آن بسیار گفته و شنیده‌ایم. هرچند تاکنون میزان قابل توجهی از مدارس کشور ایمن نیستند و همین قضیه زمینه بروز حوادث متعدد را به‌دنبال دارد. علی مرادی، یک مسئول در آموزش و پرورش افزود: علت آتش‌ سوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس بود. با وجود آنکه استفاده از این چراغ‌ها و بخاری‌های چکه‌ای ممنوع است، اما مدرسه از آن استفاده می‌کرد و بر اثر آتش ‌سوزی چراغ نفتی و سرایت آتش به کلاس درس چهار دانش‌آموز دچار سوختگی شدند. به گفته او این مدرسه در شهر زاهدان قرار دارد و به‌دلیل اینکه بخشی از شهر گاز ندارد، این مدرسه نیز گاز نداشت و از چراغ نفتی برای گرم کردن بچه‌ها استفاده می‌کردند.

مدیر و مربی آموزشی بازداشت شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان ضمن انتقاد از عملکرد آموزش و پروش و سایر دستگاه‌های نظارتی درباره عدم استانداردسازی این محیط آموزشی گفت: استاندارد‌های لازم و نکات ایمنی در این مدرسه رعایت نشده بود و قطعا پس از وصول نظریه کارشناسی چنانچه سایر اشخاص و دستگاه‌ها در این رابطه مقصر شناخته شوند، طبق قانون با آ‌نها برخورد می‌شود. موحدی‌راد با صدور دستوری مبنی بر اینکه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی مکلف هستند، از کلیه مدارس و مهد کودک‌ها با توجه به فصل سرما بازید به عمل آورند، افزود: این نهادها باید هر چه سریع‌تر گزارش مدارسی که حداقل استاندارد‌های قانونی در آن رعایت نشده است، را به دادستانی ارسال کنند تا نسبت به تعطیلی و انتقال دانش آموزان به مکان مناسب‌تر اقدام شود. او با اشاره به اینکه در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر هستند، ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده است و در این رابطه دستور بازداشت آنها صادر گردید. شایان ذکر است، اسامی کودکان حادثه پیش دبستانی «اسوه حسنه» زاهدان عبارتند از: مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتا میرشکار. دو دانش آموز با نام‌های صبا عربی و مونا خسروپرست در این حادثه جان باختند و دو دانش آموز دیگر دچار سوختگی هستند. ملک محمد سنجرانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به‌منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد.

۵۵ کودک نجات یافتند

رئیس سازمان آتش نشانی زاهدان گفت: ۵۵ کودک که در آتش سوزی یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان در این شهر دچار حادثه شده بودند، توسط نیروهای آتش نشانی نجات یافتند. به گزارش مهر، خسرو سراوانی با اشاره به اینکه در این حادثه چهار کودک نیز دچار سوختگی شدند، افزود: مصدومان این حادثه توسط آمبولانس‌های اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. او تصریح کرد: علت آتش سوزی در دست بررسی است. همچنین علیرضا نخعی، مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان هم ضمن ابراز تالم شدید از درگذشت دانش آموزان معصوم حادثه آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی در زاهدان اعلام کرد: در بررسی‌های اولیه از سانحه کوتاهی بعضی همکاران ما مشخص شد که لازم است، مراتب تاسف و عذرخواهی خویش را از خانواده‌های محترم دانش‌آموزان اعلام نماییم.

30درصد مدارس نیازمند بازسازی

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس زاهدان به «آرمان» می‌گوید: بنده از اینکه در مدرسه آتش سوزی رخ داده و تعدادی از دانش آموزان آسیب دیده‌اند، متاسف هستم و با خانواده‌های آنها اظهار همدردی می‌کنم. محمد قمی می‌افزاید: بر اساس آمار 30 درصد مدارس نیاز به بازسازی و ایمن‌سازی دارند، چون خانه دوم دانش آموزان مدرسه است. به گفته او در مدرسه کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های این مرز و بوم مشغول به تحصیل هستند. خانواده‌ها نیز با این خیال که مدرسه خانه دوم فرزندشان است، او را به مدرسه می‌فرستند. به گفته او از مسئولان انتظار می‌رود تا امنیت دانش آموزان را فراهم کنند. اگر وزارت آموزش و پرورش ادعام می‌کند که بودجه مناسب برای ایمن‌سازی مدارس ندارد، ادعای درستی است. در این شرایط باید تمهیدات مناسب در این باره اندیشیده شود، تا کمتر دانش آموزان آسیب ببینند و امنیت برای آنها ایجاد شود. به گفته او مسئولان در مدارس نیز باید مسائل ایمنی را مدنظر قرار دهند. بر اساس اخبار منتشر شده تاکنون چهار دانش آموز در این حادثه به شدت دچار سوختگی شده‌اند. حال می‌توان از دولت و مسئولان امر انتظار یاری رساندن به این افراد را داشت؟ این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: این مساله از توان دولت خارج است.

مجلس ورود کند

این در حالی است که در روزهای اخیر هم معاون برنامه‌ریزی آموزش منابع انسانی گفت: فضای آموزشی ابتدا باید از لحاظ فیزیکی مطلوب باشد. فضاهای با کیفیت فیزیکی مطلوب به فضاهایی اطلاق می‌شود که در طراحی آ‌نها استاندارد شاخص‌هایی از قبیل هوای سالم، دمای مناسب، رطوبت کافی، نور، صوت، دید و منظر مناسب کارایی انرژی دسترسی‌ها و ارتباطات رعایت شده باشد. فریبرز حمیدی مدارس امن را دارای محیط حمایت‌گر حامی عواطف سلامت فیزیکی و روان‌شناختی دانش آموزان دانست و اظهار کرد: در مدارس امن دانش آموزان در معرض آسیب‌های فیزیکی جسمی و عاطفی نیستند. او عوامل موثر در ناامنی را فقدان مدیریت، عدم ارتباط مستمر اولیا با مدارس بهداشت و امکانات بهداشتی عوامل معماری و غیره برشمرد و تاکید کرد: مدارس امن دارای دانش‌آموزان سالم و جوی حاکی از حمایت عاطفی و فیزیکی است.

در این مدارس دانش آموزان از لحاظ مسائل هیجانی، فیزیکی و غیره در امان هستند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ورود مجلس به پرونده مرگ دانش‌آموزان زاهدانی خبر داد. داوود محمدی گفت: چند سالی است که آموزش‌وپرورش در بحث تجهیزات و نوسازی به واسطه اعتبارات مشکل پیدا کرده و این چیزی نیست که بتوان به راحتی گذاشت. شاید اگر ساخت‌وساز یک مرکز یا حتی استادیوم رها شود، مشکلی پیش نیاید، اما مدرسه چیزی نیست که بخواهیم آن را رها کنیم. به ویژه مدرسه‌ای که دایر است، باید به بحث تجهیزات آن به‌طور جدی پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha