چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰

این موضوع نوعی تغییرات خلقی است و به آن نباید برچسب افسردگی زد. این تغییرات فصلی نه در همه، یک عده‌ای آمادگی دارند خلق‌شان با تغییر فصل تغییر کند.

خلقی که متناسب حال نیست

سلامت نیوز:این موضوع نوعی تغییرات خلقی است و به آن نباید برچسب افسردگی زد. این تغییرات فصلی نه در همه، یک عده‌ای آمادگی دارند خلق‌شان با تغییر فصل تغییر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،برای مثال در فصل بهار بیشتر از دیگران شاد می‌شوند. در پاییز احساس می‌کنند آن صفای بهاری گذشته است و خلق‌شان تغییر می‌کند. این موارد وجود دارد. با این وجود ما می‌دانیم که این چهار فصل ضرورت دارد. البته باید قبول کنیم که تغییر خلق فقط با تغییرات فصلی نیست مجموعه علائم تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد که مسائل زندگی ، مانند استرس در این موضوع دخالت دارند. برای مثال یک نفر که در تابستان اوج فروش و کسب‌وکارش است، ‌یکدفعه که پاییز می‌شود و هوا به سمت خنکی و زمستان می‌رود دیگر کار این فروشنده کم‌کم می‌خوابد و درآمدش پایین می‌آید. اینکه خلق این فروشنده تغییر کند نسبت به فروش و کارش، این یک نوع واکنش است فقط فصلی نیست. برای مثال تورلیدرهایی که با توریست‌ها در تابستان کار می‌کنند وقتی این فصل تمام می‌شود و همه اینها تا سال بعد تعطیل می‌شود از این جنس است. البته عوامل دیگری هم دخالت دارند.

جای خالی خردورزی و عقلانیت

در این میان لازم است که کلمه افسردگی را به کار نبریم بهتر است اسمش را بگذاریم خلقی که متناسب حال نیست اما قبول کنیم که در این دنیایی که زندگی می‌کنیم پر از استرس است و اینها می‌توانند به صورت چندعاملی روی خلق ما اثر بگذارند. خلق تنها هیجان و عاطفه نیست بلکه یک چیزی هم پشتش هست که در سطح روانپزشکی دنیا هم خیلی به آن دقت نمی‌شود، خردورزی و عقلانیت است. دنیا را فهمیدن است. انتظارات را مبنی بر واقعیت‌ها ارائه دادن است و به زندگی معنا دادن است. و در نتیجه افسردگی اگر باشد می‌شود با شناخت و خرد با عقلانیت هم بگذرد. باید بدانیم که فرآیند شادی نسبی است و بالا و پایین شدن آن به تغییرات خلقی منجر می‌شود. البته ما عقل افسرده هم داریم که اگر سوءتفاهم نشود بایستی به صورت علمی بازش کرد. یعنی اگر ما خرد و عقلانیت زندگی را از دست بدهیم احتمال اینکه در این چاله‌ها بی‌افتیم زیاد است و اگر گرایش هم داشته باشیم این موضوع حادتر می‌شود. باید این را هم بدانیم که زندگی یک خط مستقیم نیست و بالا و پایین و چپ و راست دارد. هنر فهمیدن این فرازونشیب‌ها است. یعنی نباید خودمان را در روی این دست‌اندازها نگه داریم.

بیشتر پیامدار هستیم نه فرآیندمدار

از سوی دیگر ما ایرانیان بیشتر پیامدار هستیم نه فرآیندمدار و این طبیعی است که ما زودتر در این دست‌اندازها می‌افتیم. اگر کسی در همچین شرایطی دچار یک خلق افسرده می‌شود می‌تواند با شناخت و مهارت‌های دیگری این دوره را سپری کند و خودش به صورت تجربی وارد عمل شود تا دچار هرمان نشود. این روشنگری باید در رسانه صورت بگیرد که مردم به یک شبه‌بیماری یا روان‌رنجوری و روان‌نژندی و روان‌پریشی دچار نشوند. خیلی جالب است عده‌ای از آدم‌ها حتی وقتی قرار است در یک جمع شادی باشند، آنجا هم اتفاق می‌افتد. یعنی نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند و امکان لذت بردن از جمع‌های شاد را ندارند. یعنی توانایی این را ندارند که خوشی‌ها را هم توصیف و پردازش کنند. این می‌تواند در فصل‌ها حتی رخ ندهد. حتی در اوج بهار که فصل شادی و زنده شدن طبیعت است ممکن است که آنجا هم این موضوع را احساس کنند. به قول مولانا که می‌گوید: «جوانی بدون من مرو». چرا که زندگی به سرعت در حال گذر است. این مساله این‌طوری نیست که حتما باید در فصل باشد ممکن است در شرایط دیگر هم این تغییرات به سراغ ما بیاید و معمولا چند عاملی است. مهم اینجا بینش انسان‌ها و سبک زندگی است.

علت و درمان افسردگی فصلی

در این میان براساس پژوهش‌ها انجام ورزش منظم می‌تواند تا 12درصد از بروز افسردگی ناشی از تغییر فصل بکاهد، تمرین‌های ورزشی سبب افزایش ترشح ماده اندروفین و سایر مواد شیمیایی مفید در بدن می‌شوند که سبب ایجاد آرامش، کاهش احساسات منفی و مثبت اندیشی در افراد می‌شود. براساس آمارها بیش از 300میلیون نفر در سراسر جهان دچار مشکل افسردگی هستند و پژوهش‌های پزشکی نشان داده است که این آمار روندی افزایشی دارد. کارشناسان با مطالعه روی بیش از 30هزار داوطلب و بررسی سبک زندگی، روحیه و میزان زمان اختصاص داده شده به ورزش توسط آنها دریافتند، افرادی که زمان استانداردی صرف ورزش کردن می‌کنند کمتر از دیگران به افسردگی دچار می‌شوند. براساس این پژوهش که در مجله آمریکایی روانپزشکی به چاپ رسیده است متخصصان به افرادی که دچار افسردگی فصلی یا شکست‌های عاطفی شده‌اند، استرس بیش از حد دارند و یا دچار شوک پس از حادثه یا از دست دادن عزیزان خود شده اند، توصیه می‌کنند هرروز بازه‌ای از زمان خود را به ورزش کردن اختصاص دهند تا افسردگی در آنها درمان و کنترل شود. افسردگی می‌تواند سبب بروز مشکلاتی از جمله چاقی، بی‌انگیزگی، لاغری و بی‌اشتهایی در برخی افراد، اخراج شدن از محل کار، بروز بیماری‌های قلبی عروقی، ابتلا به سرطان، دیابت، فشارخون، ریزش موی سر، خشونت، عصبانیت و حتی تمایل به انجام کارهایی، چون خودکشی شود.

کارشناسان برای بهره بردن از ورزش برای درمان افسردگی توصیه می‌کنند افراد در اوایل روز ورزش انجام دهند، ورزش کردن در فضای باز و در مجاورت نور خورشید به‌ویژه در فصل‌های سرد سال می‌تواند سبب جذب میزان ویتامینD بالا و احساس شادی شود. افزون بر ورزش، داشتن تغذیه سالم، پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های شاد متناسب با عرف جامعه، خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی، همراهی در مشارکت‌های اجتماعی و کارهایی همچون کوهنوردی، امتحان کردن مواد غذایی جدید، معاشرت با دیگران، داشتن تفریح، تماشای فیلم و رفتن به سفر نیز می‌تواند سبب بهبود خلق‌وخو و از بین رفتن افسردگی شود. اگر افسردگی در فرد با وجود انجام همه موارد بالا همچنان ادامه داشته باشد برای درمان و کنترل بیماری توصیه می‌شود، فرد به متخصص مراجعه کند تا با راهکارهای درمانی بیماری شناسایی و درمان شود.

با این وجود، عوامل موثر در بروز این خلق‌وخو در افراد مختلف، متفاوت است. به نظر می‌رسد نور خورشید از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در ابتلا به این عارضه باشد. برخی معتقدند قرار گرفتن در معرض نور خورشید روی ساعت طبیعی زیستی بدن تاثیر گذاشته و خواب و خلق‌وخوی افراد را تنظیم می‌کند. برخی دیگر بر این باورند که مواد شیمیایی مغزی وابسته به نور در افراد مبتلا به افسردگی فصلی دچار تغییرات می‌شود. از آن جایی که شایع‌ترین نوع این عارضه، در زمستان‌ها است افرادی که در مناطقی با شب‌های زمستانی طولانی‌تر زندگی می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha