سلامت نیوز :در شرایطی که هنوز تکلیف چگونگی اجرا کردن این طرح معلوم نیست، خبری در مورد بیمه‌ای به نام « کمک‌کدبانو» منتشر شده است.
 زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند یا نه؟ جواب این سوال معلوم نیست. معلوم نیست که بعد از گذشتن تقریبا یک دهه از تصمیم مسئولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای بیمه زنان خانه‌دار، بالاخره این زنان باید دلشان را به بیمه شدن جداگانه از همسرانشان خوش بکنند یا خیر.

بعد از تمام ماجراهایی که تا به حال طرح بیمه زنان خانه‌دار از سرگذرانده و پس از تمام وعده وعیدهای مسئولان مختلف کشور در این مورد، اینطور که معلوم است این مسئولان بعد از گذشتن 10 سال هنوز بر سر نام این بیمه و چگونگی شرایط واجدان به تصمیم نهایی نرسیده‌اند. آخرین خبری که در این مورد منتشر شد برمی‌گردد به اظهارنظر یکی از مسئولان وزارت رفاه که گفته بود زنان خانه دار می‌توانند به عنوان صاحبان حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند اما با اینکه چندوقتی بود که انگار خود طراحان بیمه زنان خانه‌دار هم از اجرایی شدن آن امید بریده بودند و چندان خبری در این مورد در اظهارنظرهایشان نبود، دوباره و در سال جدید، وعده ها برای بیمه کردن این زنان از راه می‌رسند.

در شرایطی که هنوز تکلیف چگونگی اجرا کردن این طرح معلوم نیست، خبری در مورد بیمه‌ای به نام « کمک‌کدبانو» منتشر شده است. حالا و در حالی که خیلی‌ها دیگر از اجرایی شدن بیکه زنان خانه‌دار ناامید شده‌اند، مشاور وزیر کار در امور بانوان و خانواده از پیشنهاد بسته‌ای به نام « بیمه کمک کدبانو» به شورای فرهنگی اجتماعی زنان خبر داده و هدف از آن را حمایت از زنان شاغل فاقد بیمه اعلام کرده است.

فاطمه فراهانی گفته است که این پیشنهاد مبنی بر قانون اساسی، قانون کار و چشم انداز بیست ساله است :« این بسته را با عنوان بیمه کمک کدبانو به شورای فرهنگی اجتماعی زنان پیشنهاد کردیم تا بتواند از زنان شاغلی که از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیستند، حمایت کنند.»

مشاور وزیر کار و امور اجتماعی در امور بانوان و خانواده ادامه داده که « همچنین سعی کردیم در بخش اصلاح قانون کار با نگاهی حمایتی و تسهیل گرایانه قوانین مربوط به کار زنان را اصلاح کنیم.»

بنابراین حالا و بعد از گذشتن چندین سال از معرفی طرح بیمه زنان خانه دار، بسته ای و آن پیشنهادی از سوی وزارت کار به ورای فرهنگی اجتماعی زنان داده شده است که این بار تنها تفاوتش در این است که بیمه زنان خانه دار به بیمه کمک کدبانو تغییر نام داده است.

دولت بیمه می‌کند یا خیر؟
بعد از این اظهارنظر بود که روز گذشته صمد الله فیروزی، سرپرست معاونت امور اجتماعی وزارت رفاه و تامین اجتماعی بعد از مدت‌‌ها سکوت در مورد بیمه زنان خانه‌دار، گفت که « بیمه زنان خانه‌دار، بدون حمایت ویژه‌ و به عنوان صاحبان مشاغل آزاد میسر است» خبری که البته چندماه پیش هم اعلام شده بود و در مورد اجرایی کردن آن حرف و حدیث‌هایی به وجود آمده بود. صمد الله فیروزی با اشاره به این که در حال حاضر زنان خانه دار می‌توانند به عنوان صاحبان حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند، گفت: « عده‌ای از زنان خانه دار که در کارگاه‌های خانگی به مشاغلی همچون بافندگی و تولید صنایع دستی مشغول هستند، نیز می‌توانند با این عنوان از مزایای بیمه اجتماعی برخوردار شوند.» او نرخ بهره‌مندی زنان خانه دار از بیمه اجتماعی را از 12 تا 27 درصد اعلام کرده و اعلام کرده است که « ماهیت بیمه اجتماعی برای زنان خانه دار، اختیاری است، این در حالیست که بیمه اجتماعی شاغلان اجباری است و وزارت رفاه باید ابتدا برای این گروه برنامه‌ریزی‌ کند.»

از سوی دیگر مدیر کل تامین اجتماعی استان اردبیل نیز گفته است که «حق بیمه زنان خانه دار سرپرست خانوار توسط دولت از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.» او اعلام کرد: « زنان خانه داری که سرپرست خانوار نیستند به شرط دارا بودن سن پایین تر از 50 سال مشمول بیمه زنان خانه دار شده و حق بیمه این افراد توسط خودشان پرداخت می‌شود.»

با این همه هنوز معلوم نیست که آیا زنان خانه دار را دولت بیمه می‌کند؟ خودشان، خودشان را بیمه می‌کنند؟ بیمه مشاغل آزاد آن‌ها را بیمه می‌کند؟ یا هیچکدام!

مشکلات بیمه زنان خانه‌دار
بیمه زنان خانه‌دار در سال 1381 با اختصاص ردیفی خاص از قانون بودجه به مبلغ دو میلیارد ریال تصویب شد و اجرای آن برعهده سازمان بهزیستی قرار گرفت اما شرایطی که برای این بیمه گذاشته شده بود، کمی آن را غیرمعقول نشان می‌داد و عملاً مشمول تعداد زیادی از زنان نمی‌شد. مثلاً طبق این طرح، زنانی تحت پوشش این نوع بیمه قرار می‌گرفتند که شاغل، دانشجو یا دانش‌آموز نباشند و سن‌شان کمتر از 22 و بیشتر از 60سال نباشد، در حالی که طبق آیین‌نامه این بیمه، زنان از کارافتاده و بیمار نیز جزو افراد مشمول در نظر گرفته شده بودند؛ زنانی که اگر دارای این شرایط هم بودند باید زیر 60 سال سن داشتند و همین مسئله تناقض بزرگی را در این بیمه آشکار می‌کرد.

اما از سوی دیگر، پس از تمام صحبت‌هایی که در مورد مشکل بودن پیدا کردن شرکت‌های خصوصی‌ای که صغر باشند با سازمان بهزیستی برای بیمه زنان خانه‌دار شده بود و پس از تمام وعده‌هایی که این سازمان به زنان خانه‌دار در مورد محقق شدن اجرای این بیمه برای آنان داده بود، رئیس گروه بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد؛ در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که «طی مصوب هیأت‌مدیره سازمان، زنان خانه‌دار را در زمره حرف و مشاغل آزاد قرار دادیم و تمامی زنانی که سن آنها زیر 45 سال است و سابقه حق بیمه ندارند مشمول این بیمه می‌شوند.» در آن زمان قرار بود که این بیمه با نرخ‌های 12، 14 و 18درصد از حقوق ماهانه زنان خانه‌دار، مشمول آنها شود که هر کدام به دوره‌ای از زندگی این زنان مانند دوران بازنشستگی، از کار افتادگی و یا فوت بعد از بازنشستگی اختصاص می‌یافت اما در این میان نکته‌ای که بیشتر از همه به ذهن می‌رسد این که اگر زنان شاغل به مشاغل خانگی را از آمار 6/54 درصدی جمعیت کل کشور که حدود 10 میلیون نفر زن خانه‌دار می‌شود، استثنا کنیم، آیا زنان خانه‌دار از آن میزان پول دریافتی از همسرانشان برخوردار هستند که بتوانند با پرداخت 26هزار تومان از آن، مشمول این بیمه شوند و در کنار مشمولان بیمه صاحبان حرف و مشاغل قرار بگیرند؟ در حالی که در طرح بیمه زنان خانه‌دار، حق بیمه‌ 5هزار تومان تعیین شده بود.

با تمام آمارها و نرخ‌های مختلفی که هر از چند گاه از سوی مسئولان در مورد بیمه زنان خانه‌دار اعلام می‌شود و با اینکه طبق آخرین اظهارنظر وزیر رفاه، سهم دولت در پرداخت حق بیمه به 27/20درصد افزایش و در ازای آن سهم بیمه زنان خانه‌دار به هفت‌درصد کاهش می‌یابد اما باز هم به نظر می‌رسد اختلاف‌نظرهای زیادی در این مورد وجود دارد.
منبع:خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha