یک کارشناس کشاورزی گفت: برای استفاده از گیاهان دارویی باید حد اعتدال رعایت شود؛ همه دمنوش‌ها باید به اندازه کافی نوشیده شود و استفاده بیش از اندازه آن ها می توان برای بدن خطرناک باشد.

تنها روزی یک فنجان دمنوش بنوشید

سلامت نیوز:یک کارشناس کشاورزی گفت: برای استفاده از گیاهان دارویی باید حد اعتدال رعایت شود؛ همه دمنوش‌ها باید به اندازه کافی نوشیده شود و استفاده بیش از اندازه آن ها می توان برای بدن خطرناک باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سهیلا مراد پور با اشاره به پیشینه استفاده از گیاهان دارویی در ایران اظهار کرد: در گذشته  طبیبان و حکیمان با استفاده از گیاهان دارویی به طبابت مردم می‌پرداختند و مانند عصر حاضر داروهای شیمیایی و عوارض ناشی از آن وجود نداشت.

وی به تفاوت عوارض گیاهان دارویی و شیمیایی اشاره کرد و گفت: زمان درمان در داروهای شیمیایی کوتاه بوده اما عوارضی که به جای می‌گذارد بسیار بیشتر از گیاهان دارویی است.

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اینکه برای استفاده از گیاهان دارویی باید حد اعتدال رعایت شود افزود: همه دمنوش ها باید به اندازه کافی نوشیده شود و در صورتی که بیش از اندازه استفاده شود خطرناک است، زیرا تولید مواد سمی می کند بنابراین روزی یک فنجان دمنوش کفایت می‌کند.

مرادپور تصریح کرد: از آن جایی که علم گیاهان دارویی آن گونه که باید و شاید برای خانواده ها شناخته شده نیست به همین دلیل هنوز آن طور که لازم است خواص آن را نمی‌دانند و بر این واقف نیستند که این گیاهان چه اثرات مثبتی در درمان و پیشگیری بیماری‌ها دارند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان رده بالای کشور خصوصا در حوزه بهداشت و درمان باید فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی را در بین مردم جا بیندازند، یادآور شد: به دلیل شناخت بیشتر مردم در مورد طب گیاهی باید گیاهان دارویی به عنوان یک رشته در تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها گنجانده شود.

این استاد دانشگاه گیاهان دارویی و کشاورزی در مرکز آموزش سلمان شهر با اشاره به بهبود و استقبال از گیاهان دارویی طی چند سال گذشته گفت: در حال حاضر تعداد بیشتری از دانشجویان و یا فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به سمت گیاهان دارویی رفته‌اند و با راه اندازی عطاری و عرق گیری به تحقیق در مورد گیاهان دارویی می‌پردازند. در مجموع 8000 گونه گیاهی وجود دارد که 2500 گونه آن  گیاه دارویی است و نزدیک به 2000 گونه در مناطق شمالی کشور خصوصا مازندران رشد پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش کجور نوشهر استعداد زیادی در رشد گیاهان دارویی دارد، یادآور شد: گرایش به داروهای گیاهی و طب سنتی در مازندران و همدان نسبت به سایر استان ها بیشتر بوده و این گرایش روزبه روز خصوصا در ارتفاعات و روستاها در حال افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha