شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 26081

یك متخصص بیماریهای عفونی گفت: یكی از راه‌های مهم كاهش مقاومت‌های دارویی ممنوع شدن فروش بدون نسخه آنتی بیوتیك‌هاست.

سلامت نیوز :یك متخصص بیماریهای عفونی گفت: یكی از راه‌های مهم كاهش مقاومت‌های دارویی ممنوع شدن فروش بدون نسخه آنتی بیوتیك‌هاست.

دكتر داوود یادگاری در گفت‌وگو با ایسنا درباره شیوه‌های كاهش مقاومت دارویی اظهار كرد: آگاهی مردم درباره داروها باید افزایش پیدا كند. به عنوان نمونه حدود 80 درصد از بیماری‌های كودكان كه باعث ابتلا به تب می‌شود، منشاء ویروسی دارد. علاوه بر آن سیستم بهداشتی و درمانی كشور باید بیشتر ارتقا پیدا كند و اطلاعات پزشكان درباره عفونت‌های بیمارستانی و مقاومت دارویی به روز شود.

وی تاكید كرد: بیمارستان‌ها و مراكز درمانی ایران، وضعیت مقاومت دارویی خود را كنترل كنند به گونه‌ای كه هر پزشك از میكروب‌های شایع در بیمارستان محل فعالیت خود و وضعیت مقاومت آنها اطلاع حاصل كند البته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت كنترل بیماری‌های عفونی در ایران اظهار كرد: خوشبختانه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی در ایران رو به كاهش است. به عنوان نمونه سال‌های دور افراد زیادی در فصل بهار مبتلا به حصبه می‌شدند اما مبتلایان به این بیماری در حال حاضر كمتر شده‌اند.

وی در ادامه گفت: همچنین شمار بیماری‌های عفونی ناشی از بی توجهی به مسائل بهداشتی نیز رو به كاهش است اما عفونت‌های بیمارستانی و مقاومت‌های دارویی به علت افزایش طول عمر انسان در كشورهای مختلف از جمله ایران بیشتر شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: مقاومت دارویی و مصرف بی رویه داروها به یك مشكل بزرگ در جهان تبدیل شده است به گونه‌ای كه برخی میكروب‌ها در مقابل آنتی بیوتیك‌های معمولی و ارزان قیمت مقاوم شده‌اند بنابراین پزشكان،آنتی بیوتیك‌های قوی‌تر را برای درمان بیماران تجویز می‌كنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: این كار باعث افزایش هزینه‌های درمانی كشورها شده است. البته بیشترین مقاومت دارویی مربوط به عفونت‌های بیمارستانی است كه در بخش‌های مراقبت‌های ویژه رخ می‌دهد و می‌تواند مشكلات اقتصادی و درمانی را برای كشورها به دنبال داشته باشد.

وی افزود: درمان این عفونت‌ها بسیار دشوار است چون آنتی بیوتیك‌های مناسبی برای درمان آنها وجود ندارد با وجود آنكه تحقیقاتی برای كشف آنتی بیوتیك‌های جدید انجام شده است ولی این گونه اقدامات نتوانسته است نیازهای بیماران را به نوع جدید آنتی‌بیوتیك‌ها برآورده كند .

دكتر یادگاری در پایان توصیه كرد: پزشكان، آنتی بیوتیك‌ها را در مواقع ضروری و با دوز مناسب تجویز كنند چون مصرف نادرست این نوع داروها برای بیمار مشكلاتی را به وجود می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha